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  • Brain  (1)
  • Intramedullary tumor  (1)
  • 1975-1979  (2)
  • 1
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Malignant lymphoma ; Immunoblastoma ; Brain ; Immunosuppression ; Azathioprine ; Polyneuropathy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Eine 58jährige Frau, die wegen generalisierter Purpura necroticans (nekrotisierender Vaskulitis) eine Langzeitbehandlung mit Kortikosteroiden sowie durch 18 Monate hindurch Azathioprine (Imurel) erhalten hatte, entwickelte 4 Jahre nach Absetzen der Azathioprinbehandlung eine periphere Polyneuropathie sowie ein rasch progredientes neurologisches Syndrom im Sinne eines basalen Meningealprozesses. Die Liquorcytologie ergab ein malignes Lymphom mit Meningealbefall. Immunologische Untersuchungen ergaben im peripheren Blut eine Zunahme der Null-Zellpopulation. Autoptisch fand sich ein primäres malignes Lymphom des ZNS vom histologischen Aufbau eines diffusen multilokulären Immunoblastoms mit nahezu ubiquitärer meningozerebraler Ausbreitung. Klinisch und autoptisch ergaben sich keine Hinweise auf einen generalisierten lymphoproliferativen Prozeß. Daneben bestand eine periphere Polyneuropathie vom axonalen Typ mit Denervationsatrophie der Skelettmuskulatur, aber ohne Lymphombefall der neuromuskulären Peripherie. Die möglichen Beziehungen zwischen primärem malignem Lymphom des ZNS und vorangegangener Immunsuppressivbehandlung eines Autoimmunprozesses werden im Hinblick auf das Konzept der gestörten Immunregulation diskutiert. Die Pathogenese der Polyneuropathie ist ungeklärt.
    Notes: Summary A woman, aged 58, who had undergone prolonged treatment with corticosteroids for generalized necrotizing vasculitis, and had received azathioprine (Imurel) for 18 months, 4 years after discontinuing the latter treatment, developed peripheral neuropathy and a rapidly progressing cerebral disorder suggesting a basal meningeal process. CSF cytology suggested malignant lymphoma with meningeal involvement. Immunological studies showed an increase of Null-lymphocytes in the peripheral blood. Autopsy disclosed a primary malignant lymphoma of the CNS with the histological appearance of a multilocular immunoblastoma showing almost ubiquitous meningocerebral involvement. Clinical and postmortem examinations failed to demonstrate any systemic extraneural lymphoproliferative disorder. In addition, there was peripheral polyneuropathy of the axonal type with denervation atrophy of skeletal muscle, but without lymphomatous involvement of the neuromuscular system. The possible relations between primary malignant lymphomas of the CNS and previous immunosuppressive treatment of immunoinflammatory disease are discussed in view of the concept of impaired immunoregulation. The pathogenetic background of peripheral polyneuropathy is unknown.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 220 (1979), S. 31-41 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Metastases ; Intramedullary tumor ; Myelography ; CSF cytology ; Differential diagnosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wird über 7 Autopsiefälle von intramedullären Metastasen, davon 4 im Halsmark, berichtet und ein Überblick des Schrifttums gegeben. Während Bronchus- und Mammakarzinome, maligne Melanome und Lymphome die häufigsten Primärgeschwülste darstellen sollen, lagen in dieser Serie 3 Mammakarzinome und je 2 Kolon- und Haferzellkarzinome des Bronchus vor. Weder der klinische Verlauf noch die neurologische Symptomatik gestatten eine eindeutige Abgrenzung gegenüber den häufigeren extraduralen Metastasen, doch lagen röntgenologisch faßbare Wirbelmetastasen und positive Myelographie nur je einmal vor; die Liquorzytologie war negativ. Intramedulläre Metastasen unserer Serie waren weder mit extraduralen Absiedelungen noch mit Befall des Subarachnoidalraumes, in 4 Fällen aber mit Hirnmetastasen verbunden. Das spricht eher für ihre hämatogene Entstehung als ein direktes transdurales oder perineurales Einwachsen des Tumors.
    Notes: Summary Seven autopsy cases of intramedullary metastases, four in the cervical spinal cord, are reported and the literature reviewed. Whereas lung and breast cancer, malignant melanomas and lymphomas are reported as the most common primary tumors, the present series included three cases of breast carcinoma and two cases each of colon and oat cell carcinoma of the lung. Neither the clinical symptoms nor the neurological signs distinguished intramedullary metastases from the more common extradural deposits, but radiological evidence of vertebral metastases and myelographic stop were present in only one case each, and CSF cytology was negative. Intramedullary deposits in this series were neither associated with extradural tumor nor with spread into the subarachnoid space, while cerebral metastases were present in four cases. This favors hematogenous dissemination rather than direct trans-dural or perineural spread of these lesions.
    Type of Medium: Electronic Resource
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