ISSN:
1435-2451
Keywords:
Early gastric cancer
;
Lymph-node dissection
;
Magenfrühcarcinom
;
Lymphknotendissektion
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Insgesamt 167 Patienten, die wegen eines Magenfrühcarcinoms operiert wurden, wurden hinsichtlich der Überlebensrate und der Rezidivfreiheitsrate untersucht. Dabei zeigte sich ein signifikanter Unterschied bei der Rezidivfreiheits- und Überlebensrate bei durchgeführter Ulcusoperation (BII) und durchgeführter Gastrektomie bzw. subtotaler Resektion jeweils mit Lymphknotendissektion. (5-Jahresüberlebensrate 65% gegenüber 95% und Rezidivfreiheitsrate 68% gegenüber 97%). Die Lymphknoten der Gruppe I waren beim Mucosacarcinom bei 3,3% bis 5,6% und beim Submucosacarcinom bei 8,1% bis 9,6% der Patienten befallen. Es ist daher eine Krebsoperation mit Lymphknotendissektion der Lymphknotenstation I und evtl. auch II zu fordern.
Notes:
Summary A total of 167 patients who had been operated on because of early gastric cancer were reexamined with regard to survival and recurrence rates. A significant difference was found between subtotal gastrectomy and radical subtotal gastrectomy or total gastrectomy, each including lymph-node dissection, concerning the survival and recurrence rate. (A 5-year survival rate of 65% as opposed to 95% and a recurrence rate of 68% versus 97%). The lymph nodes in group I were attacked in 3.3% to 5.6% of the patients with infiltration of the mucosa and from 8.1% to 9.6% with infiltration of the submucosa. For these reasons a cancer operation must include lymph node-dissection in groups I and II.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01298015
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