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  • Mittlerer arterieller Blutdruck  (2)
  • Primary aldosteronism  (2)
  • 1985-1989  (1)
  • 1970-1974  (3)
  • 1965-1969
  • 1940-1944
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 63 (1985), S. 361-363 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Primary aldosteronism ; Captopril ; Spironolactone ; Renin-angiotensin ; Converting-enzyme ; Secondary hypertension
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary In three patients with primary aldosteronism, the acute effect of a single dose of captopril on the elevated mean arterial blood pressure (MAP) was studied before and after 4 weeks of treatment with spironolactone. Before spironolactone therapy, captopril did not cause any drop in MAP. Four weeks later, after an oral daily dose of 400 mg spironolactone, MAP was still elevated in all three patients, though electrolyte abnormalities were fully corrected. Since plasma renin activity (PRA) was increased to values above the normal range, the acute effect of captopril on MAP was tested again. A single dose of 25 mg captopril then caused a fall in MAP to normal. These data reveal the conversion from a renin-independent to a renindependent kind of hypertension after spironolactone therapy in three patients with primary aldosteronism syndrome. This might be of pathogenetic and therapeutic interest.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1591-9528
    Keywords: Mean arterial blood pressure ; Heart rate ; Renal transport system ; Mittlerer arterieller Blutdruck ; Herzfrequenz ; Renales Transportsystem
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei der narkotisierten vagotomierten Ratte wurde über 2 Std die Wirkung von intraperitoneal injiziertem Guancydin auf den mittleren arteriellen Blutdruck und die Herzfrequenz beobachtet. Hier konnte ein dosisabhängiger blutdruck- und frequenzsenkender Effekt nachgewiesen werden. Nephrektomierte Tiere oder Tiere mit doppelseitiger Ureterligatur und ureteroabdomineller Fistel sowie Tiere, die mit Probenecid vorbehandelt waren, zeigten im Vergleich zu den Normaltieren eine deutlich stärkere Ansprechbarkeit auf die gleiche Guancydindosis. 2 Std nach der Guancydingabe konnte zwischen den Blutdruckwerten der vorbehandelten Kollektive und dem mittleren Druckwert des Normalkollektivs eine hochsignifikante Differenz ermittelt werden (p〈0,001). Aus diesen Befunden wird gefolgert, daß Guancydin rasch durch die Nieren ausgeschieden wird und daß auf Grund der deutlichen Potenzierung der Guancydinwirkung durch Probenecid eine aktive Ausscheidung des Antihypertensivums in der Niere wahrscheinlich ist.
    Notes: Summary In anesthetized and vagotomized rats the effect of intraperitoneally injected guancydine on the mean arterial blood pressure and heart rate was observed over a time of 2 hrs. A dose-dependent hypotensive and heart rate lowering effect could be recorded. Nephrectomized animals or animals with bilateral ureteral ligature and ureteroabdominal fistula and animals, which were pretreated with probenecid, showed a significantly increased sensitivity to guancydine compared to the normal rats. 2 hrs after application of guancydine a highly significant difference could be observed between the mean blood pressure of the pretreated and the normal animals (p〈0.001). These results suggest, that guancydine is rapidly excreted through the kidneys, and that the secretion of this antihypertensive agent is an active process.
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  • 3
    ISSN: 1591-9528
    Keywords: Mean arterial blood pressure ; Heart rate ; Renal transport system ; Mittlerer arterieller Blutdruck ; Herzfrequenz ; Renales ; Transportsystem
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei Ratten, die mit Furosemid oder Mefrusid vorbehandelt worden waren, wurde über einen Zeitraum von 2 Std die Wirkung von intraperitoneal injiziertem Guancydin (25 mg/kg) auf den mittleren arteriellen Blutdruck und die Herzfrequenz beobachtet. Im Vergleich zu nichtvorbehandelten Tieren konnte eine deutliche Potenzierung der blutdruck- und herzfrequenzreduzierenden Guancydinwirkung nachgewiesen werden. Der Effekt war dosisabhängig, da 2 Std nach der Guancydingabe die mit 25 mg/kg Furosemid oder 50 mg/kg Mefrusid vorbehandelten Tiere einen signifikant niedrigeren Blutdruck aufwiesen als diejenigen, die vorher 12,5 mg/kg Furosemid oder 25 mg/kg Mefrusid erhalten hatten (p〈0,01). Es konnte wahrscheinlich gemacht werden, daß die Ursache für diesen Effekt weniger in einer diuretikumbedingten Veränderung des Wasser- und Elektrolythaushalts als darin liegt, daß Furosemid, Mefrusid und Guancydin über dasselbe renale Transportsystem ausgeschieden werden. Als Ausdruck einer Konkurrenz der Substanzen um dieses Transportsystem kam es möglicherweise zu einer Verzögerung der Guancydinausscheidung und somit zu einer verstärkten Wirkung des Antihypertensivums auf den Blutdruck und die Herzfrequenz. Diese Auslegung der Ergebnisse wird außerdem dadurch bestätigt, daß in weiteren Versuchen der diuretische und natriuretische Furosemideffekt durch Vorbehandlung mit Guancydin signifikant herabgesetzt werden konnte (p〈0,01). Dieser Effekt war gleichfalls dosisabhängig.
    Notes: Summary In rats, which were treated, with furosemide and mefruside, the effect of intraperitoneally injected guancydine (25 mg/kg) on the mean arterial blood pressure and the heart rate was studied over a period of 2 hrs. In comparison with, normal animals, a significant potentiation of the depressant effect of guancydine on heart rate and blood pressure was observed. This effect was dose dependent, since the animals, which were pretreated with 25 mg/kg furosemide or 50 mg/kg mefruside, showed a significantly lower blood pressure than rats, which received 12,5 mg/kg furosemide or 25 mg/kg mefruside (p〈0.01). It is suggested, that the causes of these effects were not the saluretic-induced alterations of the water and electrolyte balance but the fact, that furosemide, mefruside and guancydine are excreted by the same renal transport system. These findings were strongly supported by the fact, that in other experiments pretreatment with guancydine significantly lowered the diuretic and natriuretic action of furosemide (p〈0.01). This effect was also dose dependent.
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  • 4
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Primary aldosteronism ; Plasma renin concentration ; Primärer Hyperaldosteronismus ; Plasma-Renin-Konzentration
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 13 Patienten mit einem primären Hyperaldosteronismus wurde die Plasma-Renin-Konzentration unter Stimulations- und unter Suppressionsbedingungen gemessen. Eine hochempfindliche Methode zur Reninmessung, die sich eines Radioimmunoassays für Angiotensin I bediente, wurde verwandt. Bei jedem der Patienten ließ sich die Reninkonzentration im Plasma gut messen. Die Werte lagen hochsignifikant unter den Normbereichen, die unter denselben Bedingungen ermittelt worden waren. Am eindrücklichsten war der Unterschied zwischen normalen und pathologischen Werten unter Stimulationsbedingungen. Nach Kochsalzentzug stieg die Reninkonzentration zwar bei nahezu allen Patienten signifikant an, der Anstieg war jedoch subnormal, gemessen an dem gesunden Kontrollkollektiv. Renin ist auch beim primären Aldosteronismus im Plasma vorhanden und reagiert auf Stimulation qualitativ regelrecht, quantitativ jedoch subnormal.
    Notes: Summary Plasma renin concentration (PRC) was measured in thirteen patients with primary aldosteronism during high and low sodium intake. A highly sensitive method using a radioimmunoassay for angiotensin I was applied for the determinations of PRC. PRC was detectable in each patient. The values obtained were significantly lower than the normal ranges which were assessed under the same conditions. Most impressive was the difference between normal and pathological values during sodium deprivation. PRC rose in almost each patient after several days of dietary sodium restriction. The increase was subnormal, however, when compared with normal controls. Renin is present in plasma of patients with primary aldosteronism. It responds qualitatively normally, but quantitatively subnormally when stimulated by sodium deprivation.
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