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  • 1
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Frühgeborene ; Morbidität ; Frühe Entlassung ; Rehospitalisierung ; Keywords Low birth weight infants ; Early discharge ; Rehospitalization ; Morbidity ; Preterm infants
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Background. Criteria for the discharge of preterm infants from hospital are missing or vary considerably between hospitals in Germany. In Ulm, it is the policy to discharge preterm infants early, i. e. when they are able 1) to maintain the body temperature without exogenous heat, 2) to drink the calculated amount of milk, 3) to breath regularly without interventions because of apnea and 4) when the mother thinks she is able to manage the care of her infant and finally 5) when the nurses and physicians also believe that the mother has achieved sufficient skill and self confidence to completely overtake the care of her baby. The aim of this study was to investigate the infantile morbidity during the first year after discharge from hospital and the satisfaction of the parents with the early discharge. Methods. Retrospective cohort study of all 251 infants born with a birth weight below 2000 g in the Department of Obstetricts and Gynecology of the University of Ulm between 1. 1. 1992 and 30. 3. 1995 and who were directly discharged home from the children's hospital. Information was obtained by questionnaires sent to the parents, pediatricians of their infants and hospitals. The impact of the body weight at discharge and other biological, medical and sociodemographic variables, on the infant's morbidity during the first year after discharge from hospital was analysed with statistical methods. Results. Data of 215 infants were analysed. The median body weight at discharge was 1940 g. A lower body weight at discharge was not correlated with higher scores in 5 morbidity indices. 86% of parents were satisfied with the time of discharge. Conclusion. The policy of early discharge is practicable and opens the chance to save puplic health costs.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung. Standardisierte Kriterien für die Entlassung von Frühgeborenen mit niedrigem Geburtsgewicht (〈2000 g) aus dem Krankenhaus fehlen oder variieren zwischen Kliniken. In Ulm ist es das Ziel, diese Kinder früh nach Hause zu entlassen, d. h., sobald sie 1. die Körpertemperatur halten können, 2. die berechnete Milchmenge trinken, 3. keine interventionsbedürftigen Apnoen haben, 4. die Mutter sich die Pflege des Kinds zutraut und 5. Schwestern und Ärzte die Mutter bzw. Eltern sicher im Umgang mit ihrem Kind einschätzen. Ziel der Studie war es, die Morbidität der früh entlassenen Kinder im 1. Jahr nach der Entlassung sowie die Zufriedenheit der Eltern mit der frühen Entlassung zu erfassen. Methode. Es handelt sich um eine retrospektive Kohortenstudie aller Kinder (251) mit einem Geburtsgewicht 〈2000 g, die zwischen dem 1.1.1992 und dem 30.3.1995 in der Universitätsfrauenklinik Ulm geboren und aus der Universitätskinderklinik direkt nach Hause entlassen worden waren. Mittels Fragebogen wurden von den behandelnden Ärzten und Kliniken Angaben zur Morbidität und von den Eltern zur Zufriedenheit mit dem Zeitpunkt der Entlassung erhoben. Mit statistischen Verfahren wurde der Einfluss des Gewichts bei der Entlassung sowie biologischer, medizinischer und soziodemographischer Faktoren auf 5 Morbiditätsindizes (Rehospitalisierungsrate, Summe der Tage im Krankenhaus, Anzahl der Besuche beim Arzt, Einschätzung des Gesundheitszustands durch den Arzt, Einschätzung des Gesundheitszustands durch die Eltern) im 1. Jahr nach der Entlassung untersucht. Ergebnisse. Daten von 215 Kindern wurden ausgewertet. Eine frühe Entlassung (medianes Gewicht bei der Entlassung: 1940 g) war nicht mit einer erhöhten Morbidität assoziiert. Mit dem Zeitpunkt der Entlassung waren 86% der Eltern zufrieden. Schlussfolgerung. Die Praxis der frühen Entlassung, wenn 5 Kriterien erfüllt sind, hat sich im Hinblick auf die Morbidität der Kinder und die Zufriedenheit der Eltern bewährt und eröffnet zudem die Möglichkeit, Gesundheitskosten einzusparen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1971
    Keywords: Key words: Newborn — Fetal — Tachycardia — Electrocardiography — Flecainide
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. Fetal tachycardia and signs of hydrops fetalis were diagnosed at 29 weeks of gestation. The heart rate normalized by combined treatment with digoxin and flecainide and was followed by improvement of the hydrops. Premature labor led to delivery at 33 weeks of gestation. The newborn infant showed mild respiratory distress and was in a hemodynamically stable condition. Marked QT segment anomalies on the electrocardiogram during the first postnatal days resolved completely within 3 weeks. They were unlikely to be attributable to myocarditis or myocardial infarction. We speculate that these anomalies were caused by the maternal flecainide therapy.
    Type of Medium: Electronic Resource
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