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  • Springer  (50)
  • American Physical Society (APS)  (3)
  • 2010-2014  (3)
  • 1980-1984  (50)
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  • 11
    ISSN: 1619-7089
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract In primary aldosteronism the type of adrenal lesion was correctly identified in 28 of 40 patients (70%) by standard adrenal scintigraphy. Suppression scintigraphy did not improve the validity of the method. In all patients the diagnosis was confirmed by surgery (unilateral adenoma n=32; bilateral adrenal hyperplasia n=11). False classification of the adrenal lesion(s) by standard scintigraphy was mostly due to a bilateral adrenal isotopic uptake in patients with an unilateral aldosteronoma. However, a substantial number of these patients (6 of 11 patients) received long-term spironolactone treatment prior to the examination. Thus, in primary aldosteronism adrenal changes induced by chronic spironolactone administration are probably a major cause for incorrect differentiation between adenoma and hyperplasia by adrenal scintigraphy.
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  • 12
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of nutrition 22 (1983), S. 241-254 
    ISSN: 1436-6215
    Keywords: Krankenernährung ; Organisation der Krankenernährung ; Ernährungsdiagnostik ; Ernährungskonzepte
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Agriculture, Forestry, Horticulture, Fishery, Domestic Science, Nutrition , Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Hospital diet is an essential part of modern therapy in all medical departments. It comprises both the so-called normal diets which are prepared according to modern nutritional knowledge, dietetic foods and the various forms of artificial nutrition (nutrient-defined and chemically defined diets, parenteral and combined nutrition, i.e. enterai and parenteral nutrition). The integration of nutritional therapeutic problems into the treatment of patients requires optimal scientific and practical forms of organisation of nutrition in the clinic. For that purpose, cooperation of clinical, technical, economic and pedagogic divisions is of prime importance. The organisation of patient nutrition in the St. Georg District Hospital in Leipzig is described as a feasible model.
    Notes: Zusammenfassung Die Krankenernährung ist ein wesentlicher Bestandteil einer modernen Therapie aller medizinischen Fachbereiche. Sie umfaßt sowohl die sogenannten Normalkostformen, die nach modernen ernährungswissenschaftlichen Kenntnissen hergestellt werden, die Diätkost und die verschiedenen Formen der künstlichen Ernährung (nährstoffdefinierte — und chemisch definierte Diäten, parenterale und Kombinationsernährung, d. h. enterai und parenteral). Die Einbeziehung der ernährungstherapeutischen Prinzipien in den Behandlungsplan der Patienten erfordert wissenschaftlich und praktisch optimale Organitionsformen der Krankenernährung. Dafür ist die Zusammenarbeit klinischer, technisch-wirtschaftlicher und pädagogischer Disziplinen Voraussetzung. Als praktikables Modell wird die Organisation der Krankenernährung im Bezirkskrankenhaus St. Georg Leipzig beschrieben.
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  • 13
    ISSN: 1432-1939
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology
    Notes: Summary Body size is the best overall indicator of the abilities of the cladocerans Daphnia magna, D. parvula, Ceriodaphnia lacustris and Bosmina longirostris to filter natural bacteria (〈1.0 μm). However, species differences exist which cannot be inferred from differences in size, behavior, or morphology alone. The relationship between filtering rate (FR in ml animal-1h-1) and body length (L in mm) for the cladocerans studied can be described by the power function: $$\begin{gathered} FR = 0.538 L^{1.545} \hfill \\ (r^2 = 0.88, F = 168.54, P 〈 0.001). \hfill \\ \end{gathered}$$ In D. parvula, algal filtering rates are higher and increase more rapidly with increasing body size than do bacterial filtering rates which are 26 to 33% of algal rates. This suggests that different processes may be involved in the capture of these ultrafine particles and that ultrafine particle capture efficiency decreases with increasing body size within a species. Weight specific filtering rates (in μl μg dry wt-1h-1) have a strong negative relationship to body size and show species specific differences. Appendage beat rates intersetular distances, setule diameter, appendage, area, % open space on the filtering appendage, Reynolds number, and boundary layer thickness do not provide simple predictions of bacterial filtering rates for the cladocerans studied. Filtering rates on cultured laboratory bacteria and algae may not indicate filtering rates on natural bacterioplankton because of differences in bacterial size, motility, and surface properties. Uptake of ultrafine particles may be enhanced by the presence of larger, more readily filtered particles through a “piggybacking” phenomenon.
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  • 14
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 232 (1981), S. 450-451 
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
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  • 15
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 59 (1981), S. 59-67 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Captopril-treatment resistant hypertension ; Essential hypertension ; Renalparenchymatous hypertension ; Renovascular hypertension ; Captopril ; therapieresistente Hypertonie ; Essentielle Hypertonie ; Renalparenchymatöse Hypertonie ; Renovaskuläre Hypertonie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In der vorliegenden Studie wurden 51 Patienten mit schwerer, auf eine standardisierte Dreiertherapie resistente Hypertonie (20 mit essentieller, 15 mit renovaskulärer und 16 mit renalparenchymatöser Hypertonie) mit dem oralen Converting enzyme Inhibitor Captopril behandelt. Die mittlere Behandlungszeit betrug 8,6 Monate für Patienten mit essentieller, 8,9 Monate für solche mit renovaskulärer und 9,9 Monate für Fälle mit renalparenchymatöser Hypertonie. In allen 3 Patientengruppen konnte ein ausgeprägter und anhaltender Blutdruckabfall beobachtet werden. Allerdings war sowohl der absolute Blutdruckabfall als auch die individuelle Blutdruckantwort bei Patienten mit renovaskulärer Hypertonie ausgeprägter als bei solchen mit essentieller und renalparenchymatöser Hypertonie. Diese Ergebnisse weisen damit auf einen stärkeren antihypertensiven Effekt von Captopril bei Patienten mit renovaskulärer Hypertonie hin. Unsere Resultate zeigen weiter, daß eine Monotherapie mit Captopril eher die Ausnahme als die Regel war. So benötigten über 90% der Patienten zusätzliche Gabe eines Diuretikums und ein weiterer Anteil der Patienten darüberhinaus die Gabe eines Betablockers (50% der Patienten mit essentieller, 38% der Fälle mit renalparenchymatöser und 26% der Patienten mit renovaskulärer Hypertonie). Die Plasma-Renin-Aktivität stieg unter Captoprilbehandlung erwartungsgemäß an, während die Plasma-Aldosteron-Konzentration und die Converting enzyme Aktivität abfielen. In 17,6% (n=9) der 51 Patienten konnten Nebenwirkungen (Exanthem, Pruritus, supraventrikuläre Extrasystolen, Tachykardie, Wasser- und Flüssigkeitsretention, Raynaud-Phänomen, unvollständiger und vollständiger Geschmacksverlust und Leukopenie) beobachtet werden. Unsere Ergebnisse zeigen, daß Captopril bei schwerer therapieresistenter Hypertonie ein potentes Antihypertensivum ist. Dabei war bei unseren Patienten eine Monotherapie mit Captopril eher die Ausnahme als die Regel. So benötigten die meisten Patienten zusätzlich ein Diuretikum und/oder einen Betablocker. Allerdings erfordern die Nebenwirkungen des Medikaments eine engmaschige und genaue Überwachung aller Patienten.
    Notes: Summary In this study 51 patients with severe hypertension (20 essential, 15 renovascular and 16 renalparenchymatous) resistant to a standardized triple therapy were treated with the oral converting enzyme inhibitor captopril. Mean treatment period was 8.6 in essential, 8.9 in renovascular and 9.9 months in renalparenchymatous hypertension. In each of the 3 groups a marked and sustained blood pressure reduction was observed promptly after introducing captopril. However, absolute fall in mean blood pressure as well as individual blood pressure response were more pronounced in renovascular than in essential and in renalparenchymatous hypertension demonstrating a higher blood pressure lowering activity of the converting enzyme inhibitor in the former. In addition, our results document that monotherapy with captopril was rather the exception than the rule. More than 90% of all patients required at least the addition of a diuretic and even a substantial percentage of patients needed as a third drug a betablocker (50% in essential, 38% in renalparenchymatous and 26% in renovascular hypertension). As expected renin activity increased under captopril whereas plasma aldosterone and converting enzyme activity decreased. Side-effects (skin rash, pruritus, supraventricular extrasystoles, tachycardia, water and fluid retention, Raynaud-phenomenon, incomplete and complete taste loss and leucopenia) occurred in 17.6% (n=9) of the 51 patients. Our results show that captopril is a potent blood pressure lowering agent in severe and therapy resistant hypertension. The vast majority of patients, however, required concomitant therapy with a diuretic and/or a betablocker. Finally, the frequency of drug induced side-effects necessitates a close and careful monitoring of all patients.
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  • 16
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 60 (1982), S. 631-633 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Pheochromocytoma ; Scintigraphy ; Adrenal glands ; Phäochromocytom ; Szintigraphie ; Nebennieren
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei vier Patienten mit Phäochromocytom wurde zur Lokalisation eine Szintigraphie mit131J-meta-iodobenzylguanidin durchgeführt. Ein unilaterales adrenales Phäochromocytom wurde bei drei der Patienten gefunden, während eine Patientin mit malignem Phäochromocytom eine dissiminierte Tumoraussaat zeigte. Die Ergebnisse dokumentieren, daß die Szintigraphie mittels131J-meta-iodobenzylguanidin eine zuverlässige und einfache Methode zur Lokalisation adrenaler und extraadrenaler, sowohl benigner als auch maligner Phäochromocytome darstellt.
    Notes: Summary In four patients with pheochromocytoma, scintigraphy with131I-meta-iodobenzylguanidine was performed to localize hyperfunctioning adrenergic tissue. In three patients unilateral adrenal pheochromocytoma was found, whereas one patient with a malignant pheochromocytoma showed multilocular dissemination. The results document that scintigraphy with131I-meta-iodobenzylguanidine seems to be a safe and reliable method of detecting adrenal and extra-adrenal pheochromocytomas, both benign and malignant.
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  • 17
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 60 (1982), S. 859-862 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Essential hypertension ; Sodium ; Calcium ; Essentielle Hypertonie ; Natrium ; Calcium
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Intrazelluläre Natrium- und Calciumaktivitäten wurden mittels ionenselektiver Elektroden in Erythrozyten von primären Hypertonikern und Normotonikern mit und ohne familiäre Hochdruckbelastung bestimmt. Die intraerythrozytäre Natriumaktivität war bei Patienten und Normotonikern mit familiärer Hochdruckdisposition deutlich erhöht (15,16±2,35 mmol/l bei Hypertonikern und 9,74±1,43 mmol/l bei Normotonikern, Mittelwert±Standardabweichung) im Vergleich zur entsprechenden Gruppe ohne familiäre Hochdruckdisposition (8,35±2,08 mmol/l bei Hypertonikern und 7,00±1,38 mmol/l bei Normotonikern). Die mittlere intraerythrozytäre Calciumaktivität zeigte die höchsten Werte bei Hypertonikern (32,8±32,5 µmol/l bei Patienten mit und 25,3±19,0 µmol/l bei Patienten ohne familiäre Hochdruckdisposition), während bei Normotonikern die mittlere Calciumaktivität viel niedriger lag (9,6±9,7 bzw. 4,8±4,5 µmol/l). Unsere Ergebnisse zeigen, daß Veränderungen des intraerythrozytären Natriummetabolismus auf Patienten mit essentieller Hypertonie beschränkt sind, und in geringerem Maße auch auf Normotoniker, sofern in beiden Fällen eine familiäre Hochdruckdisposition besteht. Daher kann eine genetisch determinierte Veränderung des intrazellulären Natrium angenommen werden. Weiterhin kann aufgrund der Beobachtung, daß das intraerythrozytäre Calcium bei einem Teil der essentiellen Hypertoniker mit und ohne familiäre Disposition höht ist, vermutet werden, daß zusätzliche Faktoren außer dem Natrium für den gestörten intrazellulären Calciumstoffwechsel bei diesen Patienten verantwortlich sind.
    Notes: Summary Intracellular sodium and calcium activities were measured by ion-selective electrodes in red blood cells of primary hypertensives and of normotensives with and without a familial disposition to hypertension. Intraerythrocytic sodium activity was markedly elevated in patients and normotensives with a familial disposition to hypertension (15.16±2.35 mmol/l in hypertensives and 9.74±1.43 mmol/l in normotensives, respectively, mean value±sD) as compared to the corresponding group without such a history (8.35±2.08 mmol/l in hypertensives and 7.00±1.38 mmol/l in normotensives). Mean intraerythrocytic calcium activity showed the highest values in patients with hypertension (32.8±32.5 µmol/l in patients with and 25.3±19.0 µmol/l in those without a familial disposition to hypertension), whereas in normotensives mean calcium activity was much lower (9.6±9.7 and 4.8±4.5 µmol/l, respectively). Our results document that a disturbed intraerythrocytic sodium metabolism is limited to patients with essential hypertension and a familial disposition to hypertension and, to a lesser extent, to normotensives showing a familial disposition to hypertension. Thus, a genetically determined alteration in intracellular sodium can be assumed. Furthermore, the observation of an enhanced intraerythrocytic calcium in some essential hypertensives with and without a familial disposition suggests additional factors, other than sodium, responsible for the disturbed intracellular calcium balance in these patients.
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  • 18
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 58 (1980), S. 1143-1146 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Herzinfarkt ; Zink ; Magnesium ; Myocardial infarction ; Zinc ; Magnesium
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In 31 patients suffering from acute myocardial infarction plasma zinc and magnesium concentrations were measured. In acute infarction plasma zinc concentrations were strikingly decreased and plasma magnesium concentrations slightly decreased. A close correlation between fall in zinc concentrations and the rise of serum CPK in these patients could be observed. No correlations were found between infarct localisation and sex and alterations in zinc concentrations. In contrast, a close correlation between fall in zinc content and severity of infarction occurred. Thus, the observed alterations in plasma zinc probably can be used as a diagnostic and prognostic indicator. Furthermore it should be considered whether zinc substitution would be of therapeutical benefit in patients suffering from acute myocardial infarction.
    Notes: Zusammenfassung Bei 31 Patienten mit akutem Herzinfarkt wurden über einen Zeitraum von 14 Tagen die Zink- und Magnesiumkonzentrationen im Plasma bestimmt. In der akuten Phase des Infarktes (Maximum am 2. Tage) zeigte sich ein hoch signifikanter Abfall der Plasma-Zinkkonzentration. Die Magnesiumkonzentrationen waren dagegen nur gering vermindert. Nach etwa 7 Tagen normalisierten sich die Zinkkonzentrationen im Plasma. Es ließ sich eine enge Korrelation zwischen Abfall des Zinkspiegels und Anstieg der Serum-Creatinin-Phosphorkinase aufzeigen. Keine Korrelationen bestanden dagegen zwischen Infarktlokalisation, Geschlechtsverteilung und Änderungen in der Plasma-Zinkkonzentration. Auffällig war dagegen die deutlich positive Korrelation zwischen Schwere des Infarktes und Abfall der Zinkkonzentration. Auf Grund unserer Untersuchungen kann der Bestimmung der Plasma-Zinkkonzentration beim akuten Herzinfarkt sowohl diagnostischeals auch prognostische Bedeutungzukommen. Ferner ist zu diskutieren, inwieweit eine vorübergehende Zink-Verabreichung beim akuten Herzinfarkt sinnvoll ist.
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  • 19
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Hereditary hypothalamic diabetes insipidus ; (125I)arg8-Vasopressin binding ; Mononuclear phagocytes ; 1-desamino-8-D-Arginine vasopressin ; Desensitization phenomena ; Hereditärer hypothalamischer Diabetes insipidus-(125I)Arg8-Vasopressin Bindung ; Mononukleäre Phagozyten ; Desensibilisierungsphänomene
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die spezifische Bindung von (125I) Arg8-Vasopressin wurde an mononukleären Phagozyten des zirkulierenden Blutes bei drei Patienten (ein Mann, zwei Frauen) mit hereditärem hypothalamischen Diabetes insipidus analysiert. Die Bindung wurde dabei vor, während und nach der Therapie mit 1-deamino-8-D-Arginin Vasopressin ermittelt und mit den Kontrollwerten von fünfzehn Normalspendern (sieben Frauen, acht Männer) verglichen. Vor Therapiebeginn war die Bindungsaktivität der Radioligande mit 0,3±0,08 f Mole/2,2×105 Zellen/ml gegenüber den Kontrollen (0,23±0,04 f Mole/2,2 × 105 Zellen/ml) gesteigert. Die Zunahme der Bindung wurde durch ein Ansteigen der Rezeptorkonzentration auf der Zelloberfläche verursacht. Im Gegensatz hierzu war die Bindungsaktivität der Rezeptoren während und nach dem Absetzen der Therapie deutlich reduziert (0,1±0,05 f Mole/2,2×105 Zellen/ml). Die Dissoziationskonstanten der Hormonbindung vor Therapie (25±0,2 pM) entsprach nahezu der von Normalspendern (24±0,8 pM); dies bedeutet, daß trotz der verschiedenen klinischen Situationen die Rezeptoraffinität für Vasopressin unbeeinflußt blieb. Im Gegensatz hierzu betrug die Dissoziationskonstante während und 48 h nach Absetzen der Therapie 11±0,45 pM, welches einer Zunahme der Bindungsaffinität entsprechen dürfte. Aus diesen experimentellen Daten kann geschlossen werden, daß die Gewebe unbehandelter Patienten mit hereditärem hypothalamischen Diabetes insipidus eine gesteigerte Empfindlichkeit gegenüber Vasopressin besitzen, daß jedoch die Bindungskapazität während und sogar 48 h nach Absetzen der Therapie reduziert ist. Diese molekularen Vorgänge könnten durch Desensibilisierungsphänomene unter der Therapie mit 1-deamino-8-D-Arginin Vasopressin erklärt werden.
    Notes: Summary Specific binding of (125I) arg8-vasopressin to mononuclear phagocytes of the circulating blood was studied in 3 patients (one male, two females) with hereditary hypothalamic diabetes insipidus before, during and after therapy with 1-desamino-8-D-arginine vasopressin and compared with values of 15 normal donors (7 males, 8 females). Before therapy specific radioligand binding activity was considerably increased (0.3±0.08 fmoles/2.2×105 cells/ml) versus controls (0.23±0.04 fmoles/2.2×105 cells/ml). Increased binding was due to increase in receptor concentration per cell. In contrast, during treatment and after withdrawal of therapy the receptor binding activity was 0.1±0.05 fmoles/2.2×105 cells/ml. The dissociation constant (K D) for hormone binding before therapy (25±0.2 pM) was roughly identical with that of normal donors (24±0.8 pM), indicating insignificant changes in receptor affinity. During treatment and 48 h after withdrawal of therapy, however, theK D value was 11±0.45 pM, which may be accounted for by an elevation in the binding affinity. We conclude that untreated patients with hereditary hypothalamic diabetes insipidus have increased tissue sensitivity to vasopressin, but have decreased binding capacity during and even two days after discontinuation of therapy, possibly as the result of 1-desamino-8-D arginine vasopressin-induced desensitization phenomena.
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  • 20
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 58 (1980), S. 483-484 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Angiotensin-I-converting-Enzyme ; Kininase II ; Renin ; Prostaglandins ; Indomethacin ; Angiotensin-I-converting-Enzyme ; Kininase II ; Renin ; Prostaglandine ; Indomethacin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 18 gesunden Versuchspersonen wurde die Aktivität des Angiotensin-I-converting-enzyme (ACE) im Plasma vor und nach Hemmung der Prostaglandinsynthese durch Indomethacin gemessen. Die ACE-Aktivität blieb durch die Behandlung unbeeinflußt. Es wird geschlossen, daß das Renin selbst wahrscheinlich die einzige Komponente des Renin-Angiotensin-Systems darstellt, die Beziehungen zu Prostaglandinen aufweist.
    Notes: Summary In 18 normal human volunteers plasma angiotensin-I-converting-enzyme (ACE) activity was measured before and after inhibition of prostaglandin synthesis by indomethacin. ACE activity did not change significantly after treatment. It is concluded that renin is probably the only component of the renin angiotensin system, which is influenced by prostaglandins.
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