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  • Springer  (17)
  • 1995-1999  (17)
  • 1980-1984
  • 1965-1969
  • 1999  (17)
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  • 1995-1999  (17)
  • 1980-1984
  • 1965-1969
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  • 1
    ISSN: 1434-601X
    Keywords: PACS: 21.10.-k Properties of nuclei; nuclear energy levels – 23.20.Lv Gamma transitions and level energies – 23.20.En Angular distribution and correlation measurements – 25.70.Jj Fusion and fusion-fission reactions – 27.80.+w 190 ≤ A ≤ 219
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Physics
    Notes: Abstract: High–spin states in 200Hg have been investigated by in–beam γ–ray spectroscopy following the reaction 198Pt(9Be,α3n). The α–emission channel leading to 200Hg is strongly enhanced which may be explained by an incomplete fusion reaction with pre–equilibrium emission of the α particle. The level scheme is extended to higher spins and new band crossings are observed. The band structures are compared to the lighter Hg isotopes with even mass number.
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Applied physics 69 (1999), S. 233-237 
    ISSN: 1432-0630
    Keywords: PACS: 81.10.-h; 81.15Pq; 61.82.-d
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Mechanical Engineering, Materials Science, Production Engineering, Mining and Metallurgy, Traffic Engineering, Precision Mechanics , Physics
    Notes: Abstract. Copper single-crystals are grown by a galvanic method, using etched ion tracks in a polymer foil as templates. The copper deposition is carried out by reversible pulse electrolysis in an ultrasonic field. The method applied for this purpose permits fabrication of stable standing cylindrical single crystals with diameters in the nanometer and micrometer range with high aspect ratio and density of 105–107 per cm2 on a large area. The experimental results obtained in this way are compared with the results obtained by direct current plating under ultrasonic treatment and sole reversible electrolysis. The effects of all these deposition processes on the structure of copper claddings are shown.
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  • 3
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Colorectal liver metastases ; Non-colorectal liver metastases ; Intra-arterial chemotherapy ; Portal chemotherapy ; Regional chemotherapy in combination with temporary occlusion. ; Schlüsselwörter: Colorectale Lebermetastasen ; nicht colorectale Lebermetastasen ; intraarterielle Chemotherapie ; portale Chemotherapie ; intraperitoneale Chemotherapie ; regionale Chemotherapie in Kombination mit passagerer Occlusion.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Eine Metastasierung kann bei zahlreichen Tumoren zunächst auf die Leber beschränkt sein. Bei nichtresektablen Befunden wurden zahlreiche regionale Therapiemodalitäten insbesondere die intraarterielle (i.a.) Chemotherapie vorteilhafter als eine systemische Behandlung angesehen, während nur in Ausnahmen eine portale oder intraperitoneale Therapie erfolgreich war. Nach Weiterentwicklung der arteriellen Langzeittherapie mit Fluorodeoxyuridine (FUdR) und dem Einsatz implantierbarer Pumpen oder Portsysteme konnte bei Lebermetastasen colorectaler Tumoren eine hohe Ansprechrate erreicht werden. Eine Verlängerung der Überlebenszeit konnte aber nur im Vergleich mit einer lediglich symptomatisch behandelten Kontrollgruppe bewiesen werden. Aufgrund einer hohen lokalen Toxizität der i. a. FUdR-Therapie über 14 Tage, wie chemischer Hepatitis und biliärer Sklerose, wurde in Europa eine effektive i. a. folinsäuremodulierte 5-Fluorouracil-Therapie entwickelt. Der randomisierte Vergleich zeigte eine Überlegenheit dieser i. a. 5-FU-Therapie vs. i. a. FUdR. Gegenüber einer systemischen 5-FU/FS-Therapie profitierten jedoch nur Patienten mit einem Tumorvolumen 〈 25 % in der Subgruppenanalyse. Die Wertigkeit der arteriellen Behandlung bleibt trotz hoher Ansprechraten fraglich. Über eine arterielle Behandlung von Mamma-, Magen- oder Carcinoidlebermetastasen liegen nur wenige Berichte vor. Somit stellt die i. a. Therapie als primäre Option außerhalb von Studien kein Standardverfahren dar. Die zahlreichen Erfahrungen und neue Substanzen ermöglichen aber die Konzeption attraktiver regionaler Studien.
    Notes: Summary. In numerous tumors, metastasis can be limited to the liver. In non-resectable patients, regional treatment modalities, especially arterial cytostatic infusion, are favored in contrast to systemic chemotherapy, whereas intraportal or intraperitoneal application is not successful. Improved results with high response rates have been reported after development of intra-arterial (i.a.) long-term regimens with FUdR in patients with colorectal liver metastases using implantable pumps and ports. However, a survival benefit could only be demonstrated in comparison with a control group only treated symptomatically. Because of several reports on major local toxicity of i. a. FUdR treatment (i.e. chemical hepatitis and biliary sclerosis) several other effective i. a. 5-FU regimens have been developed. A randomized study has demonstrated superiority of i. a. 5-FU versus i. a. FUdR. In comparison with systemic treatment, superiority has only been demonstrated in patients with an intrahepatic tumor burden of 〈 25 %. Publications about regional treatment of patients with breast, gastric cancer or carcinoid liver metastases are rare. Despite the high response rates reported, the benefit of arterial chemotherapy remains questionable. Overall, local long-term chemotherapy cannot be recommended outside of studies as a primary treatment. However, extensive experience and new drugs support the idea of conducting further regional studies.
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Gynäkologe 32 (1999), S. 761-767 
    ISSN: 1433-0393
    Keywords: Key words Doppler sonography • Preeclampsia • Screening • Intrauterine growth retardation • Intrauterine growth restriction • Trophoblast invasion • Redistribution • Circulatory decompensation ; Schlüsselwörter Dopplersonographie • Präeklampsie • ; Gestose • Screening • Wachstumsretardierung • Trophoblastinvasion • Redistribution • Kreislaufdekompensation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Dopplersonographie hat sich als diagnostische Methode bei Risikoschwangerschaften etabliert. Eines ihrer Hauptzielgebiete ist die Präeklampsie. Die klinische Bedeutung der Dopplersonographie beruht darauf, daß sie einerseits als Screeningmethode, andererseits als diagnostische Methode eingesetzt werden kann. Die Blutströmungsanalyse an uteroplazentaren Arterien im 2. Trimester ermöglicht es, solche Schwangerschaften zu identifizieren, bei denen die Trophoblastinvasion gestört ist, d. h. nicht vollständig erfolgt ist. Da sich unter diesen Schwangerschaften ein erheblicher Anteil derjenigen mit späterer Mangelentwicklung des Feten und mit Präeklampsie der Mutter befindet, wird die Dopplersonographie der uteroplazentaren Arterien als Screeningmethode evaluiert. Die vorgestellten Zahlen zeigen, daß in unserer Bevölkerung ca. 50 % der Frauen identifizierbar wären, die später eine Präeklampsie entwickeln. Keine andere Methode weist eine derartig hohe Trefferquote auf. Zum anderen kann mit dopplersonographischen Untersuchungen bei manifester Präeklampsie einerseits auf die Pathophysiologie rückgeschlossen werden, andererseits kann ein recht genaues Bild von der Versorgungssituation und den aktuellen Anpassungsvorgängen des Feten erstellt werden. Dies ist heute die Basis eines optimalen Managements. Besonders in kritischen Situationen, wie sie leicht im Rahmen der Präeklampsie bestehen können, erweist sich die Dopplersonographie als große Hilfe.
    Notes: Summary Doppler sonography is now an established method in the care of risk pregnancies, especially in cases with preeclampsia. Its clinical importance is based both on its use as a diagnostic tool and as a screening method. In manifest preeclampsia Doppler sonography gives insight into the pathophysiological background, especially placental pathology. Additionally, the present hemodynamic situation of the fetus and its change can be monitored accurately. The adequacy of the fetal reaction determines clinical decisions in modern obstetrics. It is particularly useful in the critical situations which are common during preeclampsia. Doppler sonography is currently also being evaluated as a screening method to identify pregnancies with incomplete trophoblast invasion by examining blood flow in the uteroplacental arteries during the second trimester. Recent studies indicate that roughly half of the women who develop preeclampsia could be identified in such a screening.
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  • 5
    ISSN: 1432-0568
    Keywords: Key words Human placenta ; Elastic fibres ; Stem villus blood vessels ; Light microscopy ; Semiquantitative analysis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  In recent studies we described the presence of elastic-type blood vessels within trunci and rami chorii of human placental stem villi. For systemic and pulmonary hypertension it is known that elastic fibres are enhanced in arteries. The aim of our study was, therefore, to examine whether pre-eclampsia may lead to an increase of elastic tissue fibres in blood vessel walls of placental stem villi and whether there are differences in the thickness of blood vessel walls within these villi when compared to normotensive pregnant women. Twenty-six women with uncomplicated pregnancies and 25 patients with pre-eclampsia were investigated. Unfixed cryostat serial sections were processed for conventional orcein staining and for the demonstration of α-actin-immunoreactivity. The intensity of orcein staining of stem villus blood vessel walls was evaluated by a semiquantitative score method. Significant higher intensities of orcein staining (P〈0.00001) were calculated for blood vessel walls of placentae with pre-eclampsia. The amount of thick stem villus vessels (〉41 µm) increased during pre-eclampsia from 39 gestational weeks onwards. Our study demonstrates that segments of thick blood vessel walls and elastic-type vessel walls are increased in placental stem villi of patients with pre-eclampsia. This reaction may protect the fetal placental vessels and avert an increase of the fetal hypertension.
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  • 6
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Remifentanil ; Alfentanil ; Risikopatienten ; kardiovaskuläre Allgemeinchirurgie ; Key words Remifentanil ; Alfentanil ; patients with cardiovascular disease ; Noncardiac surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Extubation and the immediate postoperative period are critical periods with strong sympatho-adrenergic stimulation. The aim of the present study was to investigate this period after balanced anaesthesia with remifentanil and alfentanil in cardiac risk patients. Methods: 52 patients with coronary artery disease or with risk factors for coronary heart disease scheduled for elective extraperitoneal and extrathoracic operation were included in this study. Anaesthesia was induced by intravenous administration of etomidate, vecuronium and remifentanil (n=27, 1 µg/kg) or alfentanil (n=25, 25 µg/kg). Anaesthesia was maintained with an Isoflurane/N2O/O2 mixture and by continuous intravenous infusion of remifentanil (0,25 µg/kg/min) or alfentanil (45 µg/kg/h). During the first 60 minutes after extubation haemodynamic parameters were monitored and catecholamines were determined at defined time intervals. Parameters of recovery, the requirement of analgesics and cardiac medications were compared in both groups. Myocardial ischaemia was assessed by two-channel Holter electrocardiography. Results: The beginning of spontaneous respiration and time of extubation were similar in both groups. The time interval until opening eyes and the time between the beginning of spontaneous respiration and extubation was shorter in the patients treated with remifentanil. In this group patients suffered earlier from pain and had a higher pain score. Although the plasma catecholamines were comparable in both groups, in the patients treated with remifentanil changes in haemodynamic parameters were more pronounced. The incidence of shivering and the requirements of analgesics and cardiac medications were higher in these patients. The incidence of ST–segment changes indicating myocardial ischaemia was similar. Conclusions: After balanced anaesthesia with remifentanil a more pronounced sympatho-adrenergic stimulation occurs because of the more rapid clearance of the analgesic effect in the recovery period compared to alfentanil requiring more analgesics and medications for the control of the haemodynamic parameters. Because of these specific pharmacological effects the use of remifentanil in cardiac risk patients has to be critically discussed.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Extubation und frühpostoperative Phase gehören zu den kritischen Abschnitten im perioperativen Verlauf mit ausgeprägten sympathiko-adrenergen Reaktionen. Die vorliegende Studie sollte diese Phase nach balancierter Anästhesie mit Remifentanil im Vergleich zu Alfentanil bei kardiovaskulären Risikopatienten untersuchen. Methodik: Es wurden 52 Patienten mit koronarer Herzkrankheit oder dafür definierten Risikofaktoren einbezogen, die sich einer Operation ohne Körperhöhleneröffnung unterziehen mußten. Die Narkoseeinleitung erfolgte mit Etomidat, Vecuronium, Remifentanil (n=27; 1 µg/kg) bzw. Alfentanil (n=25; 25 µg/kg); die Aufrechterhaltung mit einem Isofluran/N2O/O2-Gemisch und Remifentanil (0,25 µg/kg/min) bzw. Alfentanil (45 µg/kg/h). Zu definierten Zeitpunkten wurden Plasmakatecholaminspiegel und hämodynamische Parameter innerhalb 60 min nach Extubation bestimmt sowie im Gruppenvergleich Aufwachverhalten, Analgetikaverbrauch, Bedarf an kardiovaskulären Medikamenten und ST-Segment-Veränderungen erfaßt. Ergebnisse: Spontanatmungsbeginn und Extubationszeitpunkt waren in beiden Gruppen gleich. In der Remifentanilgruppe fanden sich kürzere Zeitintervalle zwischen Spontanatmung/Extubation und OP-Ende/ Augen öffnen. Diese Patienten hatten frühzeitigere, stärkere Schmerzen und häufiger Shivering mit einem höheren Verbrauch an Analgetika. Bei vergleichbaren Plasmakatecholaminspiegeln zeigten die Patienten der Remifentanilgruppe frühpostoperativ ausgeprägtere hämodynamische Veränderungen, die verstärkt zur medikamentösen Intervention (Analgetika, Antihypertensiva) zwangen. Gruppenunterschiede für pathologische ST-Segment-Veränderungen ließen sich bei kleiner Patientenzahl nicht statistisch sichern. Schlußfolgerungen: In der Aufwachphase nach balancierter Anästhesie mit Remifentanil kommt es aufgrund des raschen Wirkungsverlusts zur ausgeprägteren sympathiko-adrenergen Reaktion im Vergleich zu Alfentanil mit einem Mehrbedarf an Analgetika und Medikamenten zur Kontrolle der Hämodynamik. Bedingt durch dieses Wirkungsprofil muß deshalb der Einsatz beim kardiovaskulären Risikopatienten kritisch überdacht werden und Therapierichtlinien für die Führung der frühpostoperativen Phase erarbeitet werden.
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  • 7
    Electronic Resource
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    Springer
    Insectes sociaux 46 (1999), S. 348-360 
    ISSN: 1420-9098
    Keywords: Key words:Apis mellifera, honey bee, swarm, communication, house-hunting, decision-making.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology
    Notes: Summary: Thousands of individuals in a house-hunting honey bee swarm make a collective decision for one among many nest sites discovered. We recorded the dances on swarms in a forested area, where one swarm's search encompassed about 150 km2 and many different sites. We then analyzed swarms in a desert area with only nest sites that we provided and monitored, to study how the swarm winnows multiple finds to a single site over the course of a few days. Most bees did not visit any site, very few visited more than one. Apparently choices were made with little or no direct comparison, through the interaction of two mechanisms: positive feedback through recruitment leading to growth in the number of scouts visiting good nest sites, and attrition reducing activity and recruitment for non-chosen sites. Individual differences between bees substantially affected these dynamics. Scouts varied considerably in amount of dancing and persistence, but most that danced did so vigorously after their first few visits, and then dropped out, ceasing their dancing though continuing to visit the nest site. Dances were nearly twice as long as reported for nectar and pollen. Scouts followed dances of others, and occasionally visited alternative sites, but rarely switched their dancing. When unanimity is reached, the bees must recognize that a decision has been made, break up the swarm cluster, and fly to the nest site. Buzz-running (Schwirrlaufen) probably plays a role here, but we observed less buzz-running than previously reported, and this occurred even early in the process; it might function as a chain-reaction effect triggering the end of the house-hunting process. Our results suggest that the choice among nest sites relies less on direct comparison of nest sites, and more on inherent processes of positive feedback and attrition by dancers dropping out.
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  • 8
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    Springer
    Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefässchirurgie 13 (1999), S. 139-146 
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Antikoagulantien – Phenprocoumon – Antidepressiva – Arzneimittelinteraktion ; Key words Anticoagulation – phenprocoumon – antidepressants – drug-drug interaction
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A potential impact of tricyclic antidepressants on oral anticoagulation is controversial. Phenprocoumon – the most commonly used anticoagulant in Germany – is rarely considered in clinical trials. In the present study, a potential drug-drug interaction between phenprocoumon and tricyclics, causing an alteration in prothrombinemic effects, has been investigated. In eleven patients simultaneously receiving tricyclic antidepressants and phenprocoumon the course of Quick values and the phenprocoumon dosages were compared to a control group of eleven phenprocoumon treated patients not receiving tricyclics. Quick value deviations from the individually required therapeutic ranges 〉25%, as well as frequent changes in the phenprocoumon dosages were indicators of an inconstant oral anticoagulation and a possible interaction. The results showed unstable prothrombinemic effects throughout tricyclic antidepressant therapy. The average Quick value deviation amounted to 68.7% in the patients group and to 13.1% in the control group. Additionally, there was an average change in phenprocoumon dosage of 0.6 in the patients group and of 0.2 in the control group. Further controlled studies are certainly warranted to specifically answer the question of a clinically relevant drug-drug interaction.
    Notes: Zusammenfassung Eine mögliche Beeinflussung der Antikoagulanzientherapie durch trizyklische Antidepressiva wird bislang unterschiedlich bewertet. Vor allem das in Deutschland therapeutisch eingesetzte Antikoagulanz Phenprocoumon bleibt bei Untersuchungen nahezu unberücksichtigt. Die vorliegende retrospektive Studie wurde unter der Fragestellung einer potentiellen Arzneimittelinteraktion zwischen Phenprocoumon und Trizyklika durchgeführt. Bei 11 gleichzeitig mit Trizyklika und Phenprocoumon behandelten Patienten und 11 antikoagulierten Kontrollen ohne antidepressive Therapie erfolgte eine Gegenüberstellung von Quickwertverlauf und Phenprocoumondosis während und außerhalb trizyklischer Therapie. Quickwertabweichungen vom therapeutischen Bereich 〉25% und häufige Phenprocoumon-Dosiswechsel galten als Zeichen einer instabilen Antikoagulation und einer zugrundeliegenden Interaktion. Sowohl im intraindividuellen Patientenvergleich wie auch in der Gegenüberstellung von Patienten- und Kontrollkollektiv wurde eine instabile Phenprocoumonwirkung unter Trizyklikatherapie gezeigt. Die mittlere Quickwertabweichung [mQWA] betrug im Patientenkollektiv 68,7%, im Kontrollkollektiv 13,1%. Für das Patientenkollektiv wurde eine mittlere Dosiswechselzahl [mDWZ] von 0,6 errechnet. Im Kontrollkollektiv lag die mDWZ bei 0,2. Inwiefern unsere Beobachtungen als Indikator einer potentiellen Arzneimittelinteraktion gelten können, ist in diesem Rahmen nicht abschließend zu beurteilen. Zur endgültigen Abklärung der Fragestellung erscheint die Durchführung prospektiver Studien angezeigt.
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  • 9
    Electronic Resource
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    Springer
    Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefässchirurgie 13 (1999), S. 209-214 
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Heparininduzierte Thrombozytopenie ; Antikoagulation ; Herzchirurgie ; Fallbeschreibung ; Key words Heparin-induced thrombocytopenia ; anticoagulation ; cardiac surgery ; case report
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Heparin-induced thrombocytopenia (HIT) is the most important side-effect of heparin therapy. Two types of thrombocytopenia can be caused by heparin: a frequent non-immunologic type causing a minor decrease in thrombocyte count without apparent clinical importance and, on the other hand, an immunologic type accompanied by thromboembolic complications. Patients and methods: We report on two cases with HIT type II after coronary artery bypass grafting (CABG). HIT antibodies were demonstrated by ELISA for platelet-factor-4-heparin-complex and heparin-induced platelet-activation (HIPA) assay. Results: A 67 year old patient suffered from a HIT type II seven days after administration of heparin during myocardial revascularization. In this patient, a continuous fever and a signicantly reduced general condition were the primary symptoms. The clinical picture of this disease was reversible after aborting the heparin therapy. Thromboembolic complications did not occur. A 70 year old patient developed a HIT type II with thromboembolic complications 13 days after CABG. The vascular occlusions affected the A. spinalis anterior with the development of a spinalis anterior-syndrome, the coronary arteries with the development of myocadial infarction, and the A. iliaca interna. A white-clot syndrome with thrombi in the ascending aorta, in the left atrium, and in the left ventricle required an operation with extracorporal circulation including the use of recombinant hirudin for anticoagulation. Conclusion: With therapy with heparin, it is obligatory to check platelet count. An indication for the development of HIT type II is a decrease in platelet count or thromboembolic complications during heparin therapy. In the case of HIT type II recombinant hirudin was a practical altenative as an anticoagulant for extracorporal circulation and for continous hemofiltration.
    Notes: Zusammenfassung Die heparininduzierte Thrombozytopenie (HIT) ist die wichtigste unerwünschte Wirkung einer Heparintherapie. Zwei Formen der Thrombozytopenie können durch Heparin verursacht werden: eine häufige, nicht-immunologische Form, welche einen geringgradigen Thrombozytenabfall hervorruft und keine größere klinische Bedeutung zu haben scheint, sowie eine immunologische Form, welche mit thromboembolischen Komplikationen verbunden sein kann. Patienten und Methodik: Wir berichten über zwei Fälle von HIT Typ II in Zusammenhang mit aorotokoronarer Bypassoperation (ACB). HIT-Antiköper wurden durch ELISA gegen Plättchenfaktor-4-Heparinkomplexe und den Heparininduced-platelet-activation-(HIPA)-Assasy nachgewiesen. Ergebnisse: Ein 67jähriger Patient entwickelte 7 Tage nach Heparin-Erstexposition im Rahmen einer myokardialen Revaskularisation eine HIT Typ II. Dabei standen eine Fieberkontinua und deutlich reduzierter Allgemeinzustand im Vordergrund der klinischen Symptomatik. Thromboembolische Komplikationen traten nicht auf. Das Krankheitsbild war nach Absetzen der Heparintherapie reversibel. Bei einem 70jährigen Patienten bildete sich am 13. postoperativen Tag nach ACB-Operation eine HIT Typ II aus mit thromboembolischen Komplikationen. Die Gefäßverschlüsse betrafen die A. spinalis anterior mit Ausbildung eines A. spinals anterior-Syndroms, die Coronararterien mit Ausbildung eines Vorderwandinfarktes, Digitalarterienverschlüsse und Gefäßverschlüsse im Stromgebiet der A. iliaca interna. Die Ausbildung eines white-clot-Syndroms mit Thromben in der Aorta ascendens, im linken Vorhof und sogar im linken Ventrikel erforderte eine Operation mit extrakorporaler Zirkulation, bei der rekombinantes Hirudin zur Antikoagulation eingesetzt wurde. Schlußfolgerung: Bei jeder Heparinapplikation muß eine regelmäßige Kontrolle der Thrombozytenzahl erfolgen. Hinweise auf die Entstehung einer HIT Typ II sind ein Abfall der Thrombozytenwerte oder thromboembolische Komplikationen während einer Heparintherapie. Rekombinantes Hirudin erwies sich bei gesicherter HIT Typ II als gute Alternative zur Antikoagulation bei extrakorporaler Zirkulation oder kontinuierlicher Hämofiltration.
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  • 10
    ISSN: 1432-086X
    Keywords: Key words: Computed tomography, guidance—Spine, interventional procedure—Epidural, perineural
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Purpose: Evaluation of short- and extended-term results of repeated epidural/perineural injections (EDT/PRT) of corticoids in painful afflictions of the lumbar spine. Methods: Thirty-two patients who had persistent radicular or low back pain for more than 6 weeks were treated with CT-guided injection therapy. By EDT/PRT, 40 mg of triamcinolonacetonid was injected either periradicularly or by a direct intraspinal epidural method at intervals of 3 weeks. Altogether, 140 EDT/PRT were performed in 32 patients (mean 4.4, range 2–8). In nine patients partial facet joint denervation with 1–2 ml of 50% alcohol solution was combined with EDT/PRT to reduce low back pain. Before and after treatment and at follow-up (mean 9.6 months), treatment success was evaluated on a visual analog scale and by physical examination (good = 〉50% improvement, moderate = 20%–50%, no improvement = 〈20%). Results: Short-term (end of therapy) good or moderate improvement was achieved in 91% of patients, extended-term (mean 9.6 months) in 56%. Regarding certain subgroups, those with disc herniations of the lumbar spine showed a better outcome with good or moderate improvement in 95% short-term and 69% extended-term than those with spinal stenosis who had 72% short-term and 28% long-term. Conclusion: Results indicate that CT-guided EDT/PRT in combination with partial facet joint denervation is a safe and effective outpatient treatment.
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