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  • 1985-1989  (1)
  • 1989  (1)
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  • 1985-1989  (1)
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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Infection 17 (1989), S. S19 
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Until present studies are lacking which investigate the bactericidal activity of new quinolones in body fluids. Therefore, we determined bactericidal titers of enoxacin (en) and ciprofloxacin (cip) against a typical pathogen in urinary tract infections(Escherichia coli) in urine and against a typical pathogen in respiratory tract infections(Streptococcus pyogenes) in sputum, in each case at the time of peak and trough levels (In vitro data of the test strains:E. coli — MICen=0.06 mg/l, MICcip=0.06 mg/l, MBCen=0.5 mg/l, MBCcip=0.25 mg/l;Streptococcus pyogenes — MICen=32 mg/l, MICcip=1 mg/l, MBCen〉64 mg/l, MBCcip〉64 mg/l). Following a randomization list, ten healthy volunteers took either 400 mg enoxacin b. i. d. for three days, then (after a break of at least three days) 500 mg ciprofloxacin b. i. d. for three days, or vice versa. Two and 12 hours after the final dose, samples of sputum were taken, urine was collected 2–4 h and 10–12 h after the final dose. The bactericidal titers againstE. coli in urine were 〉1:512 (2–4 h after the final dose) and 〉1:64 (10–12 h after the final dose) for both quinolones in all cases. On the other hand, as toS. pyogenes we found growth in every dilution of sputum. These results confirm the scepticism against quinolone therapy of respiratory tract infections caused by streptococci.
    Notes: Zusammenfassung Studien über die Bakterizidie neuer Chinolone in Körperflüssigkeiten liegen zur Zeit noch kaum vor. Wir bestimmten daher die Bakterizidie-Titer von Enoxacin (en) und Ciprofloxacin (cip) gegen einen typischen Erreger von Harnwegsinfektionen(Escherichia coli) im Urin und gegen einen typischen Erreger bei Atemwegsinfektion(Streptococcus pyogenes) im Sputum, in beiden Fällen zum Zeitpunkt des Spitzen- und des Talspiegels (In vitro-Daten der Testkeime:E. coli — MHKen=0,06 mg/l, MHKcip=0,06 mg/l, MBKen=0,5 mg/l, MBKcip=0,25 mg/l;S. pyogenes — MHKen=32 mg/l, MHKcip=1 mg/l, MBKen〉64 mg/l, MBKcip〉64 mg/l). Entsprechend einer Randomisierungsliste erhielten zehn gesunde Probanden entweder drei Tage lang 2×400 mg Enoxacin/Tag und dann (nach einer Pause von mindestens drei Tagen) drei Tage lang 2×500 mg Ciprofloxacin/Tag oder umgekehrt. Zwei und 12 Stunden nach der letzten Gabe wurden Sputumproben gewonnen, Urin wurde 2–4 Stunden und 10–12 Stunden nach der letzten Gabe gesammelt. Die Bakterizidie-Titer gegenE. coli waren im Urin bei beiden Gyrasehemmern in jedem Fall 〉 1:512 (2–4 Stunden nach der letzten Gabe) und 〉1:64 (10–12 Stunden nach der letzten Gabe). BeiS. pyogenes fanden wir dagegen in jeder Verdünnung des Sputums bakterielles Wachstum. Diese Ergebnisse bestätigen die Skepsis gegenüber einer Chinolon-Therapie von Atemwegsinfektionen, die durch Streptokokken verursacht sind.
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