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  • 1
    In: PPmP - Psychotherapie · Psychosomatik · Medizinische Psychologie, Georg Thieme Verlag KG, Vol. 70, No. 02 ( 2020-02), p. 65-71
    Abstract: Ziel Untersuchung des Implementierungsstands und der Erfahrungen der Stakeholder mit der Zuhause-Behandlung (=ZHB) in der Modellversorgung nach §64b SGB V (=MV). Methodik Standardisierte Befragung von 381 Patienten aus 8 Kliniken der MV und inhaltsanalytische Auswertung von Fokusgruppen und Interviews mit Patienten, Angehörigen und Mitarbeitern (n=37). Struktur-, prozess- und leistungsbezogene Daten wurden ergänzend abgefragt. Ergebnisse Die ZHB der MV ist äußerst heterogen implementiert, insbesondere zwischen ländlichen und städtischen Regionen. Aus Sicht der Stakeholder wird eine längerfristige, flexible und settingübergreifende Versorgung geboten, die alltagsintegrativ wirkt und häufig erst mit zunehmender Inanspruchnahme als hilfreich bewertet wird. Schlussfolgerung Eine starke Orientierung an den Bedürfnissen der Patienten und regionalen Besonderheiten zeichnet die ZHB aus. Es lassen sich Implikationen zur Weiterentwicklung von stationsäquivalenter Behandlung ableiten.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0937-2032 , 1439-1058
    RVK:
    Language: German
    Publisher: Georg Thieme Verlag KG
    Publication Date: 2020
    detail.hit.zdb_id: 800571-0
    SSG: 2,1
    SSG: 5,2
    Location Call Number Limitation Availability
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  • 2
    In: Der Nervenarzt, Springer Science and Business Media LLC, Vol. 93, No. 5 ( 2022-05), p. 476-482
    Abstract: Since 2003 a new remuneration and care model has been implemented in currently 22 psychiatric clinics in Germany, which provides flexible and integrative treatment (FIT) across different settings of treatment, including assertive outreach care. The FIT is based on a global treatment budget covering costs for all psychiatric hospital services and is related to the number of patients treated per year. Previous research identified 11 program components that describe treatment structures and processes of FIT. The present analysis quantitatively compared FIT with standard care, aiming to validate these components. Methods As part of the PsychCare study, grading according to FIT-specific components was carried out and comparatively analyzed in nine hospitals that used FIT and seven hospitals of standard care. The FIT models were examined in depth in subgroups, which were divided according to the share of the FIT model in the total hospital budget. Results Of the 11 FIT program components 7 (flexible care management across settings, therapeutic group sessions across all settings, outreach home care, involvement of informal caregivers, accessibility of services, cooperation across sectors and expansion of professional expertise) showed a high statistical differentiation. These differences were even stronger in the subgroup of those hospitals that had a model contract with all health insurers. Conclusion Specific components of FIT are suitable for evaluating the quality of implementation of intersectoral, flexible and outreach psychiatric care.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0028-2804 , 1433-0407
    RVK:
    Language: German
    Publisher: Springer Science and Business Media LLC
    Publication Date: 2022
    detail.hit.zdb_id: 1462945-8
    detail.hit.zdb_id: 123291-5
    SSG: 2,1
    Location Call Number Limitation Availability
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