Zusammenfassung
Medikationsfehler sind ein häufiges und ernstes Sicherheitsproblem. Chlorhexidin (CHX) ist ein täglich eingesetztes Desinfektionsmittel. Die akzidentelle intravasale Injektion von CHX ist selten beschrieben. Schwerwiegende Komplikationen wie akutes Atemnotsyndrom sind möglich. Wir berichten über die zentralvenöse Injektion von 0,1 %iger CHX-Mundspüllösung, deren potenzielle Komplikationen und mögliche Therapiemaßnahmen. Im Vergleich zu einem anderen Fallbericht traten bei unserem Patienten keine Schäden auf. Die sofortige Hämofiltration und Reinigung der i.v.-Leitung haben möglicherweise zum guten Outcome beigetragen.
Abstract
Medication errors are frequent and a serious safety concern. Chlorhexidine (CHX) is used daily in healthcare as a disinfectant. Its accidental intravascular injection is scarcely described. Serious complications, such as acute respiratory distress syndrome (ARDS) could be a consequence. We describe a case of central venous administration of 0.1% CHX mouthwash, its potential complications and possibilities of treatment. In contrast to another case report our patient had no detectable adverse side effects. The immediate hemofiltration and cleansing of the i. v. line may have contributed to this favorable outcome.
Literatur
Hannyjohner A, Cartier Faessler V, Walder B (2012) Accidental intraarterial injection of chlorhexidine-complications and management. J Clin Toxicol 2:140. https://doi.org/10.4172/2161-0495.1000140
Houston S, Hougland P, Anderson JJ et al (2002) Effectiveness of 0.12 % chlorhexidine gluconate oral rinse in reducing prevalence of nosocomial pneumonia in patients undergoing heart surgery. Am J Crit Care 11:567–570
Ishigami S, Hase S, Nakashima H et al (2001) Intravenous chlorhexidine gluconate causing acute respiratory distress syndrome. J Toxicol Clin Toxicol 39:77–80
Kaufmann J (2017) S2e-Leitlinie: Medikamentensicherheit in der Kinderanästhesie. Anasthesiol Intensivmed 58:105–118
Killeen T, Kamat A, Walsh D et al (2012) Severe adhesive arachnoiditis resulting in progressive paraplegia following obstetric spinal anaesthesia: a case report and review. Anaesthesia 67:1386–1394
Labeau SO, Van De Vyver K, Brusselaers N et al (2011) Prevention of ventilator-associated pneumonia with oral antiseptics: a systematic review and meta-analysis. Lancet Infect Dis 11:845–854
Lim KS, Kam PC (2008) Chlorhexidine – pharmacology and clinical applications. Anaesth Intensive Care 36:502–512
Prien T (2009) Empfehlung der DGAI zur farbigen Kennzeichnung von Spritzen. Anasthesiol Intensivmed 50:333–334
Valentin A, Capuzzo M, Guidet B et al (2009) Errors in administration of parenteral drugs in intensive care units: multinational prospective study. BMJ 338:b814
Webster CS, Merry AF, Larsson L et al (2001) The frequency and nature of drug administration error during anaesthesia. Anaesth Intensive Care 29:494–500
Winchester JF (2002) Dialysis and hemoperfusion in poisoning. Adv Ren Replace Ther 9:26–30
Xue Y, Zhang S, Tang M et al (2012) Comparative study on toxic effects induced by oral or intravascular administration of commonly used disinfectants and surfactants in rats. J Appl Toxicol 32:480–487
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
M. Ploner, L. M. Löffel, G. Schüpfer, I. Besmer und C. J. Konrad geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren. Die Publikation erfolgte mit der schriftlichen Einwilligung des Patienten.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Ploner, M., Löffel, L.M., Schüpfer, G. et al. Akzidentelle zentralvenöse Verabreichung von 0,1 %iger Chlorhexidinmundspüllösung. Anaesthesist 67, 204–208 (2018). https://doi.org/10.1007/s00101-018-0408-7
Received:
Revised:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-018-0408-7