ISSN:
1615-3146
Keywords:
Troponin T
;
Myokardinfarkt
;
Notarztwagen
;
Troponin T
;
Myocardial infarction
;
Emergency
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Abstract Troponin T is a sensitive marker to quickly diagnose myocardial ischemia, myocardial infarction, or unstable angina. After clinical introduction of the troponin T quick test, a test that is readily achievable at the site of emergency, similar to a blood glucose test, it was determined in this study if the quick test is of value for the diagnosis and therapy in the emergency medical care setting. Over a period of 4 months 158 patients suffering from chest pain were prospectively evaluated after receiving vaporized nitroglycerin per inhalation and 1 g acetyl salicylic acid intravenously. At the same time blood was sampled for determination of troponin T and an ECG was recorded. The troponin T quick test was repeated 4 hours after the first sample. In 6.9% of the patients the troponin T test was positive at the emergency site as well as in the hospital (pos./pos.). In 26.6% of the patients the test was initially negative which changed to a positive test result after 4 hours (neg./pos.). In two thirds of the cases the test was negative both initially and in the hosiptal (neg./neg.). The patients of the pos./pos. group were significantly older and had a significantly higher risk to die (45.5% vs. 14.3% in the neg./pos. group vs. 1.9% in the neg./neg. group). After admittance in the hospital the CK was greater than 150 U/l in all patients of the pos./pos. group, in 83% of the neg./pos. group and in 3,8% of the neg./neg. group. The in hospital lenghth of stay was also longer in the pos./pos. group (23 days) than in the neg./pos. group (17 days) and in the neg./neg. group (9 days). Until now, there are no clinically proven measures for diagnosis of a mycardial infarction in the pre-clinical emergency setting. The troponin T quick test converts only 2 to 4 hours after the event, thus it is still not the optimal tool for a standard test for emergency medical care.
Notes:
Zusammenfassung Troponin T ist ein sensitiver Marker, um frühzeitig Myokardischämien, Herzinfarkte oder instabile Angina pectoris zu erkennen. Nach Einführung eines Troponinschnelltests, der wie ein Blutzuckertest am Notfalleinsatzort durchgeführt werden kann, sollte in dieser Untersuchung geprüft werden, ob ein positiver Test auf dem Notarztwagen für die Diagnostik und Therapie eine Bedeutung hat. In einer viermonatigen prospektiven Studie erhielten 158 Patienten mit thorakalen Schmerzen initial mindestens 1 Hub Nitrolingual® sowie 1 g Aspisol® intravenös. Gleichzeitig wurden Blut zur Troponinbestimmung abgenommen und ein EKG geschrieben. Der Test wurde zusätzlich zur Standarddiagnostik im Krankenhaus vier Stunden nach der Erstabnahme wiederholt. 6,9% der Patienten hatten einen positiven kardialen Troponintest auf dem Notarztwagen und auch vier Stunden spater im Krankenhaus (pos/pos). 26,6% der Patienten hatten zunächst einen negativen kardialen Troponintest, der vier Stunden spater im Krankenhaus positiv wurde (neg/pos). Zwei Drittel der Patienten hatten zu beiden Zeitpunkten ein negatives Testergebnisz (neg/neg). Die Patienten der pos/pos-Gruppe waren signifikant älter und verstarben signifikant häufiger mit 45,5% vs. 14,3% in der neg/pos-Gruppe vs. 1,9% in der neg/neg-Gruppe. Bei Erstabnahme im Krankenhaus war die CK bei allen Patienten der pos/pos-Gruppe, bei 83,3% der neg/pos-Gruppe und bei 3,8% der neg/neg-Gruppe größer als 150 U/l. Auch die Krankenhausverweildauer war in der pos/pos-Gruppe signifikant länger (23 Tage) als in der neg/pos-Gruppe (17 Tage) und neg/neg-Gruppe (neun Tage). Etablierte Enzymtests zum Nachweis eines Herzinfarkts am präklinischen Einsatzort stehen dem Notarzt bislang nicht zur Verfügung. Auch der Troponintest mit einer Nachweislücke von drei bis vier Stunden nach dem Ereignis scheint diese Lücke noch nicht optimal zu schließen.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF00579685
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