GLORIA

GEOMAR Library Ocean Research Information Access

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Oxford, UK : Blackwell Science Ltd
    Histopathology 31 (1997), S. 0 
    ISSN: 1365-2559
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Location Call Number Limitation Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Virchows Archiv 337 (1964), S. 301-316 
    ISSN: 1432-2307
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary With the direct and indirect immunofluorescence method ofCoons it is possible to demonstrate relaxin in the human placenta, decidua and endometrium. In the placenta the site of the antigen-antibody reaction corresponds to theprotein inclusions of the basal trophoblastic cells (Dallenbach-Hellweg undNette). In the decidua and endometrium it corresponds to the granules of the endometrial granulocytes (Hamperl). On the basis of results previously published it appears very probable that relaxin is not only stored in these two types of cells but is also formed there. As deduced from the temporal and spatial occurrence of these cells and from the clinical studies already made, the function of relaxin seems accordingly to be a dissolution of connective tissue fibers, an effect exerted either locally or in distant parts. The morphological representations of this effect are: 1. The dissolution and shedding of the menstrual mucosa (local effect) and the dilatation of the cervix (distant effect) facilitating menstrual flow. 2. The dissolution of fibers in the young decidua in the region of the chorial invasion facilitating implantation. 3. The separation of the placenta (local effect) and dilatation of the birth canal (distant effect) to promote delivery. The processes of menstruation and childbirth, basically very closely related, are advanced by the same hormone — relaxin —, whose morphological representation may be seen histologically, histochemically and fluorescent microscopically in analogous granules of two different cell types.
    Notes: Zusammenfassung Mit Hilfe der direkten und indirekten Immunofluorescenzmethode nachCoons gelang der Nachweis von Relaxin in menschlicher Placenta, Decidua und Endometrium. Dem Ort der Antigen-Antikörperreaktion entsprachen in der Placenta die Proteineinschlüsse der basalen Trophoblastzellen (Dallenbach-Hellweg undNette) und in Decidua und Endometrium die Körnchen der endometrialen Körnchenzellen (Hamperl). Auf Grund aller früher erhobenen Befunde erscheint es sehr naheliegend, daß das Relaxin in diesen zwei Zellarten nicht nur gespeichert, sondern auch gebildet wird. Die aus dem zeitlichen und örtlichen Vorkommen dieser Zellen und aus den bisherigen klinischen Untersuchungen abzuleitende Funktion des Relaxins scheint danach im wesentlichen eine Auflösung der Bindegewebsfasern zu sein, die sich als Lokal- und als Fernwirkung entfaltet. Ihr Substrat ist 1. die Auf- und Ablösung der Menstruationsschleimhaut (lokal) und die Cervixerweiterung (distal) zur Erleichterung der Menstruation; 2. die Faserauflösung in der jungen Decidua im Bereich der chorialen Invasion zur Erleichterung der Implantation; 3. die Ablösung der Placenta (lokal) und Erweiterung der Geburtswege (distal) zur Erleichterung der Geburt. Die sich im Grundprinzip nahestehenden Vorgänge der Menstruation und der Geburt werden demnach durch das gleiche Hormon Relaxin gefördert, dessen morphologisches Substrat in histologisch, histochemisch und fluorescenzmikroskopisch übereinstimmenden Körnchen zweier verschiedener Zellarten zu suchen ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Location Call Number Limitation Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Virchows Archiv 354 (1971), S. 66-79 
    ISSN: 1432-2307
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An Hand eines größeren Operationsgutes wurden Tuben, Ovarien und Endometrium histologisch auf Höhe und Ausmaß der Epithelproliferation in Tube und Endometrium sowie Vorkommen und Art begleitender Ovarveränderungen untersucht. Dabei ergab sich eine mit der Intensität der Endometriumhyperplasie parallel ansteigende Proliferation des Tubenepithels. Ein ähnliches Ansteigen war bei Korrelation der Tubenbefunde mit hormonell aktiven Veränderungen des Ovars festzustellen. Unabhängig von Endometrium-und Ovarbefunden proliferierte das Tubenepithel nur ausnahmsweise bei schwerer Salpingitis. Die Proliferation des Tubenepithels weist somit in Ausmaß und Struktur Analogien auf zur gleichzeitigen Proliferation des Endometriumepithels. Diese Befunde sprechen für die Auslösung der atypischen Proliferation an beiden Erfolgsorganen durch kontinuierliche ungehemmte Oestrogenstimulationen.
    Notes: Summary From surgical specimens (panhysterosalpingo-oophorectomies) we compared the height and degree of epithelial proliferation in the Fallopian tube with that in the associated endometrium, and correlated these results with changes found in the ovaries. The degree of hyperplasia of the tubal epithelium proved to be similar to that of the endometrium. A like increase in tubal hyperplasia was associated with changes in the ovaries which indicated increased hormonal activity. Only in rare instances of severe salpingitis did the tubal epithelium proliferate independent of ovarian or endometrial changes. The proliferation of the tubal epithelium in its extent and histology resembles the hyperplasia occurring at the same time in the endometrium. Our findings strongly suggest that the atypical epithelial proliferation in both target organs is induced by a continuous, unopposed secretion of estrogen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Location Call Number Limitation Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of cancer research and clinical oncology 64 (1960), S. 64-77 
    ISSN: 1432-1335
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Five hundred uterine carcinomas were statistically classified (Part A): 53.8% were squamous cell carcinomas. They occurred most commonly in women before the menopause. 27% were adenocarcinomas which appeared chiefly after the menopause. 11.6% were mixed glandular-solid carcinomas. 347 carcinomas were localized in the cervix, 145 occurred in the corpus uteri. Thirty-nine mixed glandular-solid types could be subdivided (Part B). 1. The mucoepidermoid carcinomas (Fig. 2), a glandular type, could be differentiated from those forms having few or no glands. Of the six encountered, five were located in the cervix, one in the corpus uteri. 2. Six primarily clear-cell carcinomas (Fig. 3) were localized in the cervix. 3. Six carcinomas, composed chiefly of mucous glands of the cervical type with little solid component (Fig. 4), were grouped with the mucin-secreting adenocarcinomas of the cervix. Five of these carcinomas were situated in the cervix, one in the corpus. 4. Fifteen typical adenoacanthomas (Fig. 5) were localized only in the corpus uteri. 5. Six carcinomas were grouped with the immature adenocarcinomas of the corpus (Fig. 6). On the basis of their component cells, the mucoepidermoid and clear-cell carcinomas should be classified as tumors arising in the cervix, the adenoacanthomas as arising in the corpus uteri. The polymorphism of the various types of uterine carcinomas might be explained chiefly by the preservation of a latent pluripotency of Müllerian duct epithelium.
    Notes: Zusammenfassung 500 Uteruscarcinome wurden statistisch aufgegliedert (Teil A). 53,8% waren Plattenepithelcarcinome, sie bevorzugten Frauen vor der Menopause; 27% waren Adenocarcinome, die vorwiegend nach der Menopause auftraten; der Anteil der drüsig-soliden Carcinome betrug 11,6%. 347 Carcinome waren im Portio-und Cervixbereich lokalisiert, 145 im Corpusbereich. 39 drüsig-solide Mischformen ließen sich zwanglos in Typen einteilen (Teil B): 1. Von 6 mucoepidermoiden Carcinomen (s. Abb. 2), die sich als drüsenhaltige Form von der bisher bekannten drüsenarmen Form abgrenzen ließen, saßen 5 im Portio-Cervix-Bereich, eines im Corpusbereich. 2. Sechs vorwiegend klarzellige Carcinome (s. Abb. 3) waren im Cervixbereich lokalisiert. 3. Sechs vorwiegend aus schleimhaltigen Drüsen vom Cervixtyp aufgebaute Carcinome (s. Abb. 4) mit einem kleinen soliden Anteil wurden zu den verschleimenden Adenocarcinomen der Cervix gerechnet. Fünf dieser Carcinome lagen im Portio-Cervix-Bereich, eines im Corpusbereich. 4. 15 typische Adenocancroide (s. Abb. 5) waren auf das Corpus uteri beschränkt. 5. Sechs Carcinome wurden zu den unreifen Adenocarcinomen des Corpus (s. Abb. 6) gerechnet. Mucoepidermoide (1.) und klarzellige Carcinome (2.) lassen sich auf Grund der in ihnen vorkommenden Zellen auch histogenetisch in den Portio-Cervix-Bereich einordnen, Adenocancroide (4) in den Corpusbereich. Die Vielgestaltigkeit der im Uterus vorkommenden Carcinomtypen ist im wesentlichen durch die latent bewahrte Pluripotenz der aus dem Müllerschen Gangepithel hervorgegangenen Epithelarten erklärbar.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Location Call Number Limitation Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Virchows Archiv 368 (1975), S. 289-298 
    ISSN: 1432-2307
    Keywords: Endometrial function ; Focal gestagen effect ; Endometrial histology ; Arrested secretion ; Medicated IUD
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Anhand von 6 exstirpierten Uteri und einer Vollabrasio wurden die morphologischen Veränderungen des Endometrium nach ein-bis zwölfmonatiger Einlage eines gestagenhaltigen Intrauterinpessars (UPS) histologisch untersucht. Dabei fand sich nach einmonatiger Einlage angedeutet, nach 3 Monaten ausgeprägt, eine auf die oberen Endometriumschichten begrenzte perifokale starre Sekretion mit dezidualer Stromaumwandlung und Drüsenatrophie. Diese war nach 12 Monaten teilweise wieder einer fibrösen Atrophie der oberen Schicht gewichen. Unter der starren Sekretion fand sich eine je nach Cyclusphase annähernd normal proliferierende oder sezernierende untere Funktionalis, eine allgemeine Drüsenatrophie nur dann, wenn vor der UPS-Einlage Ovulationshemmer eingenommen worden waren. Die perifokale starre Sekretion unterscheidet sich somit einerseits von der generalisierten starren Sekretion des Endometrium nach peroraler oder humoraler Applikation von Gestagenen, andererseits von der mechanischen Dezidualisierung des Endometrium nach Einlage rein mechanisch wirkender Pessare. Die Sicherheit der Kontrazeption wird gegenüber den einfachen Pessaren durch die Drüsenatrophie in der starren Sekretion erhöht, die Gefahren der generalisierten Gestagenwirkungen durch Begrenzung der Veränderung auf die oberen, für die Implantation entscheidenden Endometriumschichten vermieden.
    Notes: Summary To study the histologic changes produced by a new type of progesterone-medicated intrauterine device we examined the endometria of six hysterectomy specimens and one complete curettage. After being in place for 1 month the device induced a mild perifocal “arrested secretion” of the upper layers of the endometrium; after 3 months the change was pronounced, with decidually transformed stromal cells and atrophic glands. After 12 months these changes had partially progressed to fibrous atrophy. The endometrium underlying the perifocal-arrested secretion showed either proliferative or secretory changes almost like those of the lower functionalis of a normal menstrual cycle. A generalized atrophy of glands developed only when the patient had used oral contraceptive agents before the device was inserted. The perifocal arrested secretion thus differs from the generalized arrested secretion of the endometrium that follows use of oral or injected gestagens and from the decidualization produced mechanically by the local effect of an intrauterine device. The contraceptive effectiveness of the medicated intrauterine device, as compared with that of a simple device, is increased by the glandular atrophy of the arrested secretion. It avoids the dangers of the generalized effects of progestational agents by limiting the changes to the upper layers of the endometrium which are so important for implantation.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Location Call Number Limitation Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Virchows Archiv 371 (1976), S. 243-250 
    ISSN: 1432-2307
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary We report on the clinical and pathologic manifestations of an unusual myometrial tumor that developed in a woman now 52 years old. Fifteen years before, she had been operated on for a “leiomyoma” of the uterus. On re-operation 9 years later and again 4 years later a clear cell leiomyoma of the uterus was resected but each time it appeared histologically benign. A third local recurrence of the tumor 7 months later necessitated a fourth operation. The tumor was then found to be invasive, preventing total excision, and histologically was malignant as the striking cellular pleomorphism suggested. As far as we know, only two similar cases have been reported in the literature, but these were diagnosed as benign and followed for only short periods. The discrepancy between the benign histologic picture of this tumor and its biological behavior pose problems in treatment which are discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Location Call Number Limitation Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 7
    ISSN: 1432-2307
    Keywords: Endometriosis ; Adenomyosis ; Endometrial function ; Correlation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Hormontherapie der Adenomyose und Endometriose läßt die Beurteilungsmöglichkeit des Heilungserfolges bzw. der Heilungschancen aus dem Funktionszustand des Corpusendometrium wünschenswert erscheinen. Bei systematischer korrelierender Untersuchung von Endometrium, Adenomyose und/oder Endometriose unter dem Einfluß endogener und exogener hormoneller Stimulation ergaben sich je nach Lokalisation des ektopischen Endometrium und nach Art des hormonellen Stimulus in Zeitpunkt und Ausmaß unterschiedliche Abweichungen vom Funktionszustand des Corpusendometrium. Diese lassen sich jedoch mit genügender Sicherheit jeweils voraussagen. Die hormonelle Stimulierung der Adenomyose war der des Corpusendometrium am ähnlichsten, die Endometriose des Ovars zeigte oft, insbesondere unter Gestagenreizen, eine überschießende Stimulation, während die übrigen extrauterinen Endometriosherde nur sehr schwach auf hormonelle Reize reagierten. Aus den Ergebnissen lassen sich für die Therapie wichtige prognostische Konsequenzen ableiten.
    Notes: Summary This study was undertaken to determine whether the hormonal sensitivity of the endometrium might be a measure of the effectiveness of hormonal therapy for adenomyosis and endometriosis. Accordingly, the effects of endogenous and exogenous hormones on the endometrium, adenomyosis, and endometriosis were correlated. The results revealed that, depending on where the ectopic endometrial tissue was located and on the type (duration and intensity) of hormonal treatment, the functional response of the endometriosis varied from that of the endometrium. The variations, however, can be predicted. The response of adenomyosis to hormonal stimulation was most like that of the endometrium. Endometriosis of the ovary often revealed an excessive response to stimulation, especially after gestagens. The other types of extrauterine foci of endometriosis, however, reacted only weakly to hormonal therapy. Important prognostic consequence for therapy can be drawn from the results.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Location Call Number Limitation Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 48 (1970), S. 1426-1427 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The fallopian tubes of fifty post-menopausal patients with endometrial carcinoma showed excessive epithelial proliferation in the ampullary portion. The type of proliferation varied from patient to patient but always resembled the type of differentiation exhibited by the carcinoma of that patient. The fallopian tubes of patients of equivalent ages but without carcinoma disclosed, as expected, an atrophic epithelium. Since both the endometrial and the tubular epithelium are target cells for estrogen, the hyperplastic changes are most likely related to the same hormonal stimulus. The estrogen theory of endometrial carcinoma receives further support from these observations.
    Notes: Zusammenfassung Bei 50 Carcinomen des Endometrium fanden sich im ampullären Abschnitt beider Tuben regelmäßig atypische Proliferationen des Schleimhautepithels, die denen des carcinomatösen Endometriumepithels weitgehend glichen. Das Tubenepithel gleichaltriger Patientinnen ohne Endometriumcarcinom war demgegenüber altersatrophisch. Diese Befunde lassen sich zwanglos nur über die Annahme einer gleichzeitigen Beeinflussung der Targetorgane durch Oestrogen erklären und erscheinen im Hinblick auf die Genese des Endometriumcarcinoms von besonderem Interesse.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Location Call Number Limitation Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 208 (1970), S. 224-234 
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Im Cytoplasma der Granulosa-Luteinzellen wurden stark lichtbrechende, isoliert in Vacuolen oder in Gruppen liegende Lipoproteideinschlüsse nachgewiesen, die Aminosäuren mit SH-Gruppen enthalten. Sie waren im CLG von frühen intrauterinen oder extrauterinen Schwangerschaften sehr reichlich, im CLM in geringerer Zahl vorhanden. Gleichzeitig wurden die Einschlüsse enthaltenden Granulosa-Luteinzellen histologisch und histochemisch auf ihren Funktionszustand untersucht, der stets hoch war. Auf Grund dieser Befunde und wegen des frühen Auftretens der Einschlüsse im CLG wird ihr möglicher Zusammenhang mit einer nichtsteroidalen endokrinen Sekretion diskutiert.
    Notes: Summary Intensely refractile inclusions of lipoprotein were demonstrated within the cytoplasm of granulosa-luteal cells. These inclusions lay either isolated within vacuoles or were grouped. They contained amino acids with SH groups. In corpora lutea of pregnancy, either extrauterine or intrauterine, they were most abundant. In corpora lutea of menstruation they were sparse. The granulosa-luteal cells with the inclusions were evaluated histologically and histochemically for their functional activity that always proved high. From these results and from the early appearance of the inclusions in the corpora lutea of pregnancy, their possible connection with a nonsteroid hormonal secretion is discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Location Call Number Limitation Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 209 (1971), S. 396-410 
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Tuben von 58 Patientinnen nach der Menopause mit Endometriumcarcinom zeigten eine Hyperproliferation des Schleimhautepithels mit Mehrschichtigkeit, Bildung von Epithelpapillen und kleinalveolären Hohlräumen. Die großen, unregelmäßig gestalteten Kerne waren reich an DNS; das Cytoplasma wies einen hohen RNS-Gehalt auf. Der individuell unterschiedliche Proliferationsmodus entsprach weitgehend dem des Endometriumcarcinoms der gleichen Patientin. Nach langjähriger Oestrogentherapie fand sich sowohl im Endometriumcarcinom als auch im hyperplastischen Tubenepithel eine sehr unterschiedliche Struktur direkt benachbarter Epithelabschnitte mit Bildung hoher Papillen. Die höchsten Epithelproliferationen fanden sich in der Tube bei Endometriumcarcinomträgerinnen zwischen dem 60. und 70. Lebensjahr, d.h. etwa 7 Jahre nach dem Altersgipfel des Endometriumcarcinoms. — Die Tuben von 20 altersentsprechenden Patientinnen ohne Endometriumcarcinom zeigten durchweg ein altersatrophisches, niedriges, einreihiges Epithel, die von 20 Patientinnen im reproduktiven Alter ein ebenfalls einreihiges flimmerndes oder sezernierendes Cylinderepithel. Da sich die Epithelproliferation der Tubenschleimhaut stets in situ befand, d.h. sich nicht invasiv verhielt, wird sie als atypische Hyperplasie eingestuft und der morphologisch sehr ähnlichen adenomatösen Hyperplasie des Endometrium gleichgestellt. Beide Veränderungen gehen sehr wahrscheinlich auf den gleichen Stimulus zurück, bei dem es sich so gut wie sicher um Oestrogen handelt. Die atypische Proliferation des Tubenepithels könnte dem Endometriumcarcinom bereits um Jahre vorausgegangen oder auch gleichzeitig mit ihm entstanden sein. Sie bleibt wahrscheinlich zeitlebens auf der Stufe der intraepithelialen Ausbreitung stehen. Die Oestrogentheorie des Endometriumcarcinoms erfährt durch die hier geschilderten Beobachtungen eine weitere Unterstützung.
    Notes: Summary The fallopian tubes of 58 postmenopausal patients with endometrial carcinoma manifested excessive proliferation of the epithelium, with stratification, formation of papillae, and small alveolar spaces. The large, pleomorphic nuclei of the epithelial cells were rich in DNA. Their cytoplasm disclosed a high content of RNA. The type of proliferation was found to vary from patient to patient but always resembled the type of differentiation exhibited by the Carcinoma of that patient. After longstanding therapy with estrogen the hyperplastic epithelium of the fallopian tube and the endometrial carcinoma showed marked variation from one region to another, often with the formation of papillae. The greatest epithelial proliferation was found in the fallopian tubes of patients with endometrial carcinomas, who were between 60 and 70 years old; that is, about seven years after the peak frequency of endometrial carcinoma. The fallopian tubes of twenty patients of equivalent ages but without carcinoma disclosed, as to be expected, an atrophic epithelium of a single row of low cells. The fallopian tubes of twenty patients in the childbearing ages also had an epithelium of a single row of cells which however were either ciliated or secreting and tall columnar. Since the epithelial proliferations of the fallopian tubes always took place in situ; that means, they were non-invasive, they are classified as atypical hyperplasia and are regarded as comparable to the morphologically similar adenomatous hyperplasia of the endometrium. Both hyperplastic changes most likely are related to the same stimulus, which undoubtedly is estrogen. The atypical proliferation of the tubal epithelium might precede the endometrial carcinoma by a few years or might develop at the same time as the carcinoma. The proliferative changes of the tubes probably remain limited to the epithelium for the patients remaining years. The estrogen theory of endometrial carcinoma receives further support from these observations.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Location Call Number Limitation Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...