GLORIA

GEOMAR Library Ocean Research Information Access

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
Filter
  • Erlenwein, J.  (4)
  • 1
    In: Der Anaesthesist, Springer Science and Business Media LLC, Vol. 69, No. 9 ( 2020-09), p. 639-648
    Abstract: Standardprotokolle oder Algorithmen sind für eine adäquate Schmerztherapie essenziell. Protokolle zur postoperativen Schmerztherapie mit oralen Opioiden zur Bedarfsanalgesie sind in deutschen Krankenhäusern sehr weit verbreitet und etabliert, die Wirksamkeit solcher Protokolle wurde bisher jedoch nur längsschnittlich in einer Vorher-Nachher-Situation bewertet. Ziel dieser Kohorten-Analyse war es, die Wirksamkeit eines Bedarfsalgorithmus mit oralen unretardierten Opioiden zur postoperativen Schmerzbehandlung mit dem Goldstandard der patientenkontrollierten intravenösen Analgesie („patient controlled intravenous analgesia“ [PCIA]) zu vergleichen. Material und Methoden In dieser Studie wurden die Kohorten von zwei prospektiven Beobachtungsstudien verglichen, bei denen ein elektiver Hüftgelenkersatz durchgeführt worden war: Postoperativ wurden die Patienten zunächst mit Piritramid titriert, um eine Schmerzintensität von ≤3 auf der numerischen Rating-Skala (NRS, 0–10) zu erreichen. Anschließend wurde ein Protokoll bestehend aus retardiertem oralem Oxycodon und Ibuprofen gestartet (Basisanalgesie). Kohorte 1 (C1, 126 Patienten) erhielt zusätzlich bei Bedarf (NRS 〉 3) ein unretardiertes orales Opioid (Hydromorphon); Kohorte 2 (C2, 88 Patienten) erhielt stattdessen eine Opioid-PCIA (Piritramid). Primäre Endpunkte waren die Schmerzintensität in Ruhe, während der Bewegung und die maximale Schmerzintensität innerhalb der ersten 24 h postoperativ. Sekundäre Endpunkte waren der Opioidkonsum, funktionelle Ergebnisse und die Zufriedenheit der Patienten mit der Schmerzbehandlung. Ergebnisse Der Schmerz bei Bewegung und die maximale Schmerzintensität waren in Gruppe C1 höher verglichen mit C2 (Median 1.–3. Quartil: 6 [3,75–8] vs. 5 [3–7] , p  = 0,023; maximale Schmerzintensität: 7 [5–9] vs. 5 [3–8] , p  = 0,008). Es gab keine Unterschiede bei der Schmerzintensität in Ruhe, hinsichtlich Mobilisation und Schlafqualität, Häufigkeit von Übelkeit und Erbrechen sowie allgemeiner Zufriedenheit mit der Schmerztherapie. Schlussfolgerung In Bezug auf die Reduzierung der Schmerzintensität war die PCIA einem standardisierten Protokoll mit oraler Opioid-Bedarfsmedikation überlegen. Dieser Effekt war mit einem erhöhten Opioidkonsum verbunden. Es gab keinen Unterschied in der Häufigkeit von Opioid-Nebenwirkungen. Diese retrospektive Studie enthält deutliche Limitationen, wie sie viele retrospektive klinische Analysen aufweisen. Sie spiegelt nicht die Qualität einer Aussage einer randomisierten kontrollierten Studie wider. Beobachtungsstudien erlauben keine Schlussfolgerungen oder kausalen Zusammenhänge.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0003-2417 , 1432-055X
    RVK:
    Language: English
    Publisher: Springer Science and Business Media LLC
    Publication Date: 2020
    detail.hit.zdb_id: 3122926-8
    detail.hit.zdb_id: 1458421-9
    Location Call Number Limitation Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    In: European Journal of Pain, Wiley, Vol. 21, No. 2 ( 2017-02), p. 264-277
    Abstract: Opioids are often used for pain treatment, but the response is often insufficient and dependent on e.g. the pain condition, genetic factors and drug class. Thus, there is an urgent need to identify biomarkers to enable selection of the appropriate drug for the individual patient, a concept known as personalized medicine. Quantitative sensory testing ( QST ) and clinical parameters can provide some guidance for response, but better and more objective biomarkers are urgently warranted. Electroencephalography ( EEG ) may be suitable since it assesses the central nervous system where opioids mediate their effects. Methods Clinical parameters, QST and EEG (during rest and tonic pain) was recorded from patients the day prior to total hip replacement surgery. Postoperative pain treatment was performed using oxycodone and piritramide as patient‐controlled analgesia. Patients were stratified into responders and non‐responders based on pain ratings 24 h post‐surgery. Parameters were analysed using conventional group‐wise statistical methods. Furthermore, EEG was analysed by machine learning to predict individual response. Results Eighty‐one patients were included, of which 51 responded to postoperative opioid treatment (30 non‐responders). Conventional statistics showed that more severe pre‐existing chronic pain was prevalent among non‐responders to opioid treatment ( p  =   0.04). Preoperative EEG analysis was able to predict responders with an accuracy of 65% ( p  =   0.009), but only during tonic pain. Conclusions Chronic pain grade before surgery is associated with the outcome of postoperative pain treatment. Furthermore, EEG shows potential as an objective biomarker and might be used to predict postoperative opioid analgesia. Significance The current clinical study demonstrates the viability of EEG as a biomarker and with results consistent with previous experimental results. The combined method of machine learning and electroencephalography offers promising results for future developments of personalized pain treatment.
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 1090-3801 , 1532-2149
    URL: Issue
    Language: English
    Publisher: Wiley
    Publication Date: 2017
    detail.hit.zdb_id: 2002493-9
    Location Call Number Limitation Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    Online Resource
    Online Resource
    Springer Science and Business Media LLC ; 2014
    In:  Der Schmerz Vol. 28, No. 5 ( 2014-10), p. 493-503
    In: Der Schmerz, Springer Science and Business Media LLC, Vol. 28, No. 5 ( 2014-10), p. 493-503
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0932-433X , 1432-2129
    RVK:
    Language: German
    Publisher: Springer Science and Business Media LLC
    Publication Date: 2014
    detail.hit.zdb_id: 1463039-4
    Location Call Number Limitation Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    Online Resource
    Online Resource
    Springer Science and Business Media LLC ; 2012
    In:  Der Anaesthesist Vol. 61, No. 11 ( 2012-11), p. 971-983
    In: Der Anaesthesist, Springer Science and Business Media LLC, Vol. 61, No. 11 ( 2012-11), p. 971-983
    Type of Medium: Online Resource
    ISSN: 0003-2417 , 1432-055X
    RVK:
    Language: German
    Publisher: Springer Science and Business Media LLC
    Publication Date: 2012
    detail.hit.zdb_id: 3122926-8
    detail.hit.zdb_id: 1458421-9
    Location Call Number Limitation Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...